Friday, August 26, 2011

UNHCR: Kebanyakan orang Burma di Malaysia adalah pendatang tanpa izin, bodoh!


Diterjemah dari blog Jailani Harun

Pesuruhjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu bagi hal ehwal Pelarian (UNHCR) di Malaysia mengaku beribu-ribu pelarian telah diberi surat secara silap oleh kerajaan Malaysia bertanda 'kembali ke negara asal'', sehingga meningkatkan kebimbangan yang meluas tentang penghantaran pulang.

Betulkah? Siapakah si bodoh ini Andika Wahab dari Suaram yang memberitahu akhbar Herald Australia bahawa sehingga 10,000 pelarian - kebanyakannya dari Myanmar – terkandas di Pejabat Imigresen di Putrajaya semalam selepas UNHCR diberitahu bahawa kerajaan kita telah mewajibkan mereka mendaftar dengan segera di bawah sistem biometrik.

Saya tidak mendapat sebarang pengesahan dari Kementerian Dalam Negeri (KDN) tetapi telah dibuat untuk memahami bahawa ia adalah suatu pemberitahuan yang lewat.

Walau bagaimanapun, saya terkejut dengan kenyataan oleh Andika dan saksi-saksi lain bahawa Jabatan tersebut telah membuat kesilapan dengan memanggil RELA untuk mengawal khalayak yang begitu ramai di kaunter.

Andika dan 'saksi' juga mendakwa bahawa mereka melihat anggota Rela yang membawa kayu dan mula menolak orang dan memukul dinding.

Lelaki ini tentunya bodoh atau kepalanya mesti dipasang dengan otak babi. Bagi orang ramai yang besar seperti ini – dengan kira-kira 10,000 orang seperti dakwaan anda - keadaan itu akan bertukar menjadi huru-hara. Jadi apa masalahnya? Anda mengharapkan mereka berkelakuan baik apabila semua orang cuba untuk melompat barisan?

Adakah mereka memukul mana-mana 'pelarian'? Saya fikir tidak!

Para pelarian menjadi cemas pada kira-kira 4:00 apabila disedari bahawa, setelah cap jari mereka yang diambil, ada di antara mereka yang diberikan surat yang dicop "Kembali ke Negara asal”, yang menurut Suaram.''Mereka bimbang yang mereka akan dihantar pulang ke Burma,'' katanya (di sini).

Yante Ismail, seorang jurucakap UNHCR di Malaysia berkata dokumen itu sepatutnya diberikan hanya kepada pekerja asing, dan bukan pelarian.

Dr Irene Fernandez, pengarah eksekutif kumpulan orang-orang pelarian, Tenaganita, berkata adalah 'bermasalah' bila pelarian diberi surat yang salah, sambil menambah bahawa anggota Rela ''menjadi agak kasar, mula menolak mereka dan tidak melayan mereka dengan baik''

Saya fikir Irene, Andika dan Yante sebenarnya yang 'bermasalah' kerana gagal menggunakan otak mereka sebelum membuat sebarang kenyataan yang menghina mengenai isu ini.

Hey! Negara siapakah ini? Kami? Dan kamu juga? Jika anda adalah rakyat Malaysia, anda tidak perlu bersikap terlalu melindungi warga Burma ini. Adakah anda tahu berapa ramai di antara mereka yang berada di negara ANDA sekarang? 10,000? 30.000?

Terdapat kira-kira 300,000 daripada mereka, yang mana 94.000 telah dikeluarkan dengan tag UNHCR kerana mereka adalah pelarian yang sebenar.Dan bagaimana pula dengan yang lain? Mereka juga mahu tag UNHCR kerana ia akan menjadi pasport bagi mereka untuk terus tinggal di Malaysia. Ramai daripada mereka telah dikeluarkan dengan tag UNHCR yang ‘palsu’.

Jadi, adakah anda memanggil semua orang Burma di Malaysia adalah pelarian? Sila gunakan akal. Kebanyakan daripada mereka datang ke negara ini secara haram melalui Thailand. Mereka diambil bekerja dalam beberapa sektor, beberapa dengan permit kerja manakala yang lain bermain 'sembunyi-sembunyi' dengan pihak berkuasa.

Di bawah program 6P, tiada ejen yang dapat mendaftarkan mereka dengan mudah dan jawapan biasa dan standard mereka adalah 'Saya orang Myanmar, ada pas UNHCR!' Cukup angkuh dan bongkak!

Jadi, berhenti menyalahkan Kementerian Dalam Negeri, pejabat imigresen atau RELA. Kita akui sebahagian daripada mereka adalah pelarian tulen lebih ramai di kalangan mereka adalah PATI. Tujuan 6P adalah untuk mendaftarkan pekerja asing tanpa izin di Malaysia dan orang-orang bukan pelarian Burma adalah tidak terkecuali. Dan perlu diingat bahawa kita boleh mengusir mereka kembali ke negara asal mereka disebabkan kesalahan melanggar undang-undang imigresen kita.

Hentikan menjadi sekumpulan orang yang bodoh yang melindungi orang yang bukan pelarian. Lakukan sedikit penyelidikan. Saya percaya orang yang pergi ke pejabat imigresen ini adalah mereka yang bekerja secara haram di negara kita, dan mereka yang bukan pelarian.

Satu soalan. Adakah anda semua anti-Malaysia? Kerana cara anda membuat baik dengan media Australia menunjukkan jenis pengiktirafan yang anda mahu dari orang asing. Dengan memperkecilkan negara anda sendiri, saya tidak pasti apa dan berapa banyak agensi luar negara ini membayar anda!

Ingatlah - pembangkang TIDAK membawa tag 'untuk menentang semua perkara'!

No comments:

Popular Posts