Saturday, July 4, 2009

Debat atau Wacana Ilmiah? Pemuda Pas jangan jadi munafiq

Siapa pun yang berpegang kepada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah memahami betapa pentingnya erti perpaduan. Dan berdasarkan sejarah Islam, tamadun Islam berkembang dengan begitu pesat pada saat umat Islam begitu bersatu padu. Ia jelas pada zaman Khulafa’-ur Rashidin. Ia jelas pada zaman kerajaan Umaiyah dan trendnya konsisten sehingga zaman Othmaniyyah.

Bila perkembangannya terjejas? Berdasarkan sejarah, setiap kali umat Islam berpecah dan hilang ketaatan kepada pemimpin serta negara mereka. Ia berlaku pada zaman Saidin Usman Al-Affan r.a. menjadi Khalifah, sehingga menyebabkan dia dibunuh. Ia terjejas apabila berlaku perang saudara di antara kumpulan Sayidina Ali Abi Talib r.a. dengan Muawiyah Abu Suffian sehinggalah perbalahan ini diselesaikan melalui perbincangan yang menyaksikan kemenangan secara helah politik oleh kumpulan Muawiyah. Akibat dari peristiwa ini, umat Islam seterusnya dipecahkan lagi kepada tiga kumpulan, iaitu Ahli Sunnah, Syiah dan Khawarij.

Apa pun, yang jelas, majoriti umat Islam telah menerima khalifah yang baru ini dan selepas itu dapat diperhatikan perkembangan yang pesat dalam empayar dan tamadun umat Islam. Perkara yang sama (perpaduan dan ketaatan kepada pemimpin serta negara) juga berlaku dalam sejarah ketamadunan bangsa-bangsa di dunia.

Sebagai seorang Islam yang berpegang kepada pegangan Ahli Sunnah Wal Jemaah dan yang mempelajari sejarah Islam, tentu sahaja saya ingin menyaksikan muzakarah antara UMNO dan PAS berlaku. Saya juga berharap agar kerajaan perpaduan di antar PAS dan UMNO akan direalisasikan.

Usaha ini nampak seolah-olah akan berlaku dengan keterbukaan Timbalan Presiden PAS, Hj Hadi Awang ingin bermuzakarah dengan pemimpin UMNO bagi mewujudkan apa yang diistilahkan sebagai Kerajaan Perpaduan. Namun, kelemahan PAS telah menyebabkan hasrat ini tidak dapat diteruskan walaupun di peringkat akar umbi, begitu ramai penyokong Pas dan ahlinya yang begitu bimbang dengan masa depan perjuangan Islam yang semakin dikompormikan oleh pemimpin PAS sejak menyertai Pakatan Pembangkang.

Selepas itu, timbul pula jemputan untuk bertemu dengan Pemuda UMNO daripada Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hasan Tantawi. Walaupun Pemuda UMNO Malaysia, seperti yang disebut oleh ketuanya, YB Khairy Jamaluddin dan timbalannya, YB Datuk Razali Ibrahim, begitu berlapang dada dan menerima jemputan ini dengan husn-uz zann (sangkaan yang baik) namun menilai kepada cara Pemuda PAS, saya secara peribadi merasakan mereka tidak begitu ikhlas dan nampak seolah-olah seperti munafiq. Maksudnya – walaupun mereka datang kepada Datuk Razali seolah-olah membawa mesej perdamaian, tapi dari tingkah laku, mereka tidak benar-benar mengkehendakinya.

Apakah asas hujah saya? Pertama dari segi pendekatan. Walaupun Pemuda UMNO memahaminya sebagai perbincangan atau wacana ilmu; Pemuda PAS melihatnya sebagai debat. Dalam Islam, semua ulama menggalakkan perbincangan (muzakarah) bagi menyelesaikan perbalahan. Bagaimanapun, kebanyakannya tidak bersetuju dengan perdebatan (mujadalah), lebih-lebih lagi bagi menyelesaikan pertikaian sesama umat Islam.

Dalam hadis riwayat Muslim dan Bukhari, Rasulullah SAW bersabda; “setiap orang yang telah mendapat petunjuk kemudian menjadi sesat kerana suka berbantah-bantah”. Menurut Imam Al-Ghazali perbuatan suka berdebat ini tidak menguntungkan kerana yang diutamakan oleh si pendebat adalah kemenangan bukan kebenaran.

Kedua; sekiranya Pemuda PAS ikhlas untuk berbincang kenapa pula hendak diletakkan tajuk perbincangan yang pelik? Agak pelik bagi orang yang hendak berbincang meletakkan tajuk, apa lagi satu tajuk yang berat sebelah, iaitu “Adakah perjuangan UMNO tidak bertentangan dengan Islam?” Bukankah lebih baik atau afdal bagi pihak yang hendak menyelesaikan pertikaian menetapkan rangka dan matlamat yang hendak dicapai dari perbincangan tersebut bersandarkan kepada tanggungjawab kepemimpinan Islam. Misalnya – senario umat Islam di dunia dan di Malaysia, realiti kekuatan politik dan ekonomi umat masa kini; dan sejauh mana perbezaan prinsip aqidah, perjuangan dan pendekatan kedua-dua parti dapat dirapatkan bagi memastikan manfaat terbesar untuk agama dan umat Islam.

Nota: Munāfiq is a term used to describe a religious hypocrite, who outwardly practices Islam, while inwardly concealing his disbelief (kufr), perhaps even unknowingly. The term munāfiq in Arabic and Urdu is primarily a non-religious term that refers to a person whose actions are different from and opposite to his thoughts, which he conceals. According to Sahīh Bukhārī, the Prophet said, "Whoever has the following four (characteristics) will be a pure hypocrite and whoever has one of the following four characteristics will have one characteristic of hypocrisy unless and until he gives it up. 1. Whenever he is entrusted, he betrays. 2. Whenever he speaks, he tells a lie. 3. Whenever he makes a covenant, he proves treacherous. 4. Whenever he quarrels, he behaves in a very imprudent, evil and insulting manner."

No comments:

Popular Posts