Banjir
adalah bencana yang boleh dijangka. Justeru persiapan awal boleh dilakukan bagi
mengurangkan kesan akibat bencana tersebut, kata Menteri Komunikasi dan
Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek di dalam sebuah rancangan bual bicara
di TV1 semalam. Beliau juga menyebut, tahun lepas, ramai yang kelihatan tidak
bersedia kerana tidak menjangka fenomena perubahan iklim yang mendadak mengakibatkan
bencana banjir yang lebih buruk berbanding tahun sebelumnya.
Terdapat
banyak perkara menarik yang dikongsikan oleh Shabery mengenai persiapan menghadapi
banjir di kawasan Parlimen beliau, Kemaman. Di antaranya, beliau menyebut, “dari segi falsafah, penyampaian bantuan semasa
banjir adalah salah kerana bantuan sepatutnya telah tiba sebelum banjir melanda.
Apabila banjir sudah melanda, amat sukar untuk menyampaikan bantuan kerana
kebanyakan perhubungan dan laluan sudah terputus.”
Dalam
keadaan cuaca buruk, bukan mudah juga bagi helikopter penyelamat untuk terbang.
Cubaan untuk terbang dalam cuaca buruk boleh membahayakan pasukan penyelamat
seperti kejadian helikopter mendarat cemas baru-baru ini. Bukan mudah juga untuk
mencari sesuatu kawasan dari udara jika ia tidak ditandakan. Selain sukar
mendarat dalam cuaca buruk, helikopter juga tidak boleh turun di kawasan yang
sempit.
Menurut
beliau, perancangan perlu dibuat lebih awal meliputi persiapan sebelum, semasa dan
selepas banjir. Di Kemaman misalnya, struktur organisasi persiapan banjir yang
diketuai Pejabat Daerah Kemaman, kemudahan di pusat penempatan sementara dan tapak
pendaratan helikopter telah dibuat setahun lebih awal. Malah simulasi
menghadapi banjir telah diadakah pada 8 Disember, seminggu sebelum banjir
bermula.
Berdasarkan
ramalan cuaca, keperluan harian mangsa banjir berbentuk makanan, selimut,
tilam, bantal, lampin pakai buang, air bersih, susu dan `sleeping bag’ telah disediakan untuk sejumlah 42,000 orang mangsa.
Keperluan yang diunjurkan ini sudah tertentu lebih dari mencukupi bagi mangsa yang
terlibat tahun ini, iaitu sekitar 32,000 orang.
Dari
segi strategi, Shabery menyebut bahawa pengurusan banjir bukan mengenai bantuan
makanan semata-mata, tetapi juga meliputi infrastruktur komunikasi, komunikasi
dan pengurusan persepsi.
Komunikasi
semasa banjir penting kerana ia menentukan hidup mati mangsa banjir. Justeru pemancar
komunikasi di seluruh negara termasuk di Kuantan, Pekan dan Kuala Krai telah
dinaikkan agar tidak ditenggelami air,. Malangnya air naik lebih tinggi dari
yang dijangka di Kuala Krai, mengakibatkan komunikasi terputus di kawasan
tersebut.
Komunikasi
dengan penduduk di kawasan banjir juga penting kerana ia membantu pemindahan
dan penyampaian bantuan dilakukan dengan berkesan dan sistematik. Di Kemaman
misalnya, dijangka ketika air pasang tinggi, air akan naik setinggi tiga meter.
Jika hujan turun ketika ini, banyak tempat akan ditenggelami. Semua penduduk di
kawasan berisiko di Kemaman telah diberikan kad dan diminta berpindah ke
kawasan yang telah ditetapkan jika hujan turun semasa air pasang tinggi.
Memandangkan
komunikasi amat penting, perancangan perlu dibuat agar ia tidak terputus semasa
banjir. Selain merangka pelan alternatif untuk tidak hanya bergantung kepada
syarikat telekomunikasi untuk memastikan komunikasi tidak terputus, `power bank’ juga telah dimasukkan ke
dalam prosedur operasi banjir. Perkhidmatan talian kecemasan 999 juga dicadangkan
agar diperluaskan untuk bencana seperti banjir.
Sebagai
langkah memastikan kesiapsiagaan nasional, Shabery mencadangkan agar kempen kesiapsiagaan
menghadapi banjir diadakan di dalam bulan September atau Oktober tahun ini.
Banyak
perkara menarik yang dikongsikan oleh Shabery sepanjang rancangan bual bicara
selama satu jam ini. Jika penduduk, masyarakat, agensi kerajaan, wakil rakyat
dan pemimpin negeri di kawasan berisiko banjir dapat mengaplikasikan pendekatan
yang sama, kita yakin pengurusan banjir pada tahun ini akan berjalan dengan
lebih lancar.
No comments:
Post a Comment