Saturday, March 2, 2013

Kronologi Tragedi #LahadDatu #Pray4LahadDatu #Pray4VAT69


[Nota dari orang sabah sendiri: Kwn2, allow me a moment of indulgence to clear the foul stench of stupidity amongst the malaysians. Kes kat LD is nothing new to us sabahans, in the 90s they abruptly came to the shore at Semporna and immediately bombed the police stations, and went amuck at the town. 

They are smart people, some left at the sea naik dr kwsn bakau and lived 4 6 mth b4 start to mingle with locals and married them. The tausugs in LD now didn't came all at once, instead they came in batches, with inside helping frm their family at the village. Trust me they have been there at least 2 3 mth b4 the group bcomes complete, then they decide its time to wage war. Klu tak paham rules of engagement, jgnlah menunjuk pandai ckp bukan2 kata kerajaan lemau, ada hati nak banding dgn Bersih. 

Polis kene masuk dulu sbb dorg trained as negotiators, tentera is the last resort as they will not spare anyone once commanded. They need time to ensure all the locals are out of the village and then cut their food and finance sources, hoping the tausugs will surrender. That is our rules of engagement. We are not barbaric stoic like the american soldiers. 

Yg pandai ckp je kt media skrg ni cuba bg arahan btukar kt sbh ke swk, meraung bwk keturunan naik turun ofis merayu xnak dok sana, tp mulut mcm haram mengutuk semua yg tlibat kt LD kata klu dorg kt sana lama dah setel. Kene suntik kt spital pun pejam mata mengucap2, tgk darah pun pitam lagi nak g perang. 

Those who went in and died today knew they might not come back alive, as that was their vow when inducted to the force. So please, belajar dr sejarah, nak blajar sejarah kene bnyk membaca, sbb tu org kita ramai jd mcm ni, mulut ngan otak tak sama frekuensi, bhs biadapnya bangang abadi. Fedup with their stupidity. Thank u for ur moment. ]




Kronologi Dan Keadaan Terkini Krisis #LahadDatu

Kumpulan penceroboh memasuki perairan negara menggunakan bot pancung dan berkumpul secara berperingkat di Felda Sahabat 17, Kampung Tanduo, Lahad Datu.

11 Februari - Sebahagian daripada anggota kumpulan itu dikesan sekumpulan nelayan tempatan pada waktu malam dan nelayan tersebut membuat laporan polis mengenai lebih 100 lelaki berpakaian ala tentera dan bersenjata api berkampung di Kampung Tandou.

12 Februari - Kumpulan itu dikenal pasti berpecah di beberapa lokasi di kampung itu iaitu di kawasan sungai bakau kampung itu, sebuah surau di kampung itu dan rumah Ahmad Malandi atau dikenali Mad bon.

14 Februari - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan Malaysia akan melakukan yang terbaik termasuk melalui perundingan, bagi menangani isu pencerobohan tersebut sebelum mengusir mereka keluar dari kawasan itu.

1 Feb - Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, polis telah mengenal pasti kumpulan warga Filipina yang mendarat di pesisir pantai Lahad Datu, Sabah sebagai pewaris berketurunan 'Raja Sulu' dari Selatan Filipina.

Ismail berkata, kumpulan terbabit menuntut mereka dikenali sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu dan mereka tidak mahu rakyatnya berketurunan Sulu dihantar pulang ke negara asal.

Ismail berkata, rundingan dengan pihak bersenjata masih dijalankan bagi mencari jalan penyelesaian yang terbaik tanpa melibatkan pertumpahan darah.

14 Februari - Laporan memetik salah seorang anggota tentera Filipina yang merupakan pengikut setia Raja Muda Sulu, Raja Muda Azzimudie Kiram sebagai berkata kedatangan kumpulan tersebut selepas mendapat jemputan pihak pembangkang untuk membincangkan isu tanah di Sabah.

16 Februari - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengesahkan kumpulan tersebut bukan kumpulan militan atau pengganas sebaliknya penyokong kuat 'Kesultanan Sulu' dan menegaskan situasi di Kampung Tanduo adalah terkawal.

Kumpulan itu yang mahu dikenali sebagai 'Askar Diraja Kesultanan Sulu'antara lain menuntut Sabah dikembalikan ke wilayah kesultanan Sulu, kerana sebelum ia diambil British ia di bawah kerajaan Sulu.

18 Februari - Hishammuddin berkata, kerajaan Malaysia dan Filipina sentiasabekerja rapat dalam menyelesaikan konflik ini dan memberitahu ia akan dilakukan secara diplomasi tanpa sebarang pertumpahan darah.

24 Februari - Kerajaan Filipina menghantar sebuah kapal dalam misi kemanusiaan untuk membawa pulang kumpulan 180 anggota termasuk 30 pengawal bersenjata yang bertahan di Lahad Datu, Sabah sejak 12 Februari lalu.

26 Februari - Tempoh pengusiran mereka tamat namun rundingan masih dijalankan terhadap kumpulan penceroboh itu.

28 Februari - Kerajaan Malaysia digesa mengadakan rundingan secara terus dengan Sultan Jamalul Kiram III di Manila untuk menamatkan konflik perebutan kawasan di Lahad Datu, Sabah yang berlanjutan selama lebih tiga minggu.

Gesaan tersebut disuarakan adik bongsu Jamalul, Agbimuddin Kiram yang menegaskan hanya abangnya boleh mengarahkan kira-kira 180 'tentera diraja' meninggalkan Felda Sahabat 17, Lahad Datu.

1 Mac - Pertempuran tercetus antara pasukan keselamatan dan sekumpulan kecil kumpulan penceroboh ketika kumpulan terbabit cuba keluar daripada kepungan polis di Kampung Tanduo, menyebabkan dua anggota pasukan keselamatan terkorban serta tiga lagi cedera.

Dua belas penceroboh bersenjata terbunuh. - BERNAMA







-TERKINI SEHINGGA JAM 8.15PM, SERAMAI TIGA ASKAR MALAYSIA DISAHKAN TERKORBAN, DUA CEDERA MANAKALA 12 ORANG DARI KUMPULAN PENCEROBOH BERKENAAN DALAM SATU KEJADIAN BERBALAS TEMBAKAN PADA SEBELAH PAGI TADI DI LAHAD DATU & KESELURUHAN PASUKAN KESELAMATAN NEGARA TELAH DILETAKKAN DALAM KEADAAN BERJAGA-JAGA!-



Al-Fatihah disedekahkan buat tiga anggota Polis DiRaja Malaysia (PDRM) yang terkorban iaitu Inspektor Zulkifli Mamat, Koperal Sabarudin Daud, Koperal Azman Ampong (yang tercedera dibahagian punggung dan belakang namun dsahkan telah kembali ke rahmatullah pada jam 6 petang tadi di Hospital Lahad Datu).

Sementara itu, dua rakan mereka; Koperal Mohd Tarmizi Hashim (yang cedera ditangan dan kakinya) dan Konstabel Mohamad Qaiyum’aiqal (yang tercedera dibahu kanan dan kedua-dua kakinya), masing-masih kini sedang menerima rawatan diHospital Sandakan dan diHospital Lahad Datu dan kini dalam keadaan yang stabil.

Seramai 12 orang daripada kumpulan penceroboh tersebut telah terbunuh dalam pertempuran berdekatan Kampung Tanduo kira-kira 130 kilometer dari Lahad Datu dimana beberapa anggota kumpulan penceroboh yang telah berkubu di Kampung sejak hampir tiga minggu yang dikatakan tiba-tiba mara kira-kira 1.5 dan melepaskan tembakan kearah anggota-angota PDRM yang sedang berkawal dan mengepung semenjak pencerobohan itu.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam responnya terhadap peristiwa berdarah tersebut telah mengeluarkan arahan kepada Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar dan juga Panglima Angkatan Tentera Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin agar mengambil bertindak yan sewajarnya mengikut kesesuaian situasi.


"Pemerintah di medan sudah diberi mandat untuk bertindak sama ada penceroboh terbabit menyerah diri atau menerima kesan yang lebih buruk. Penceroboh sudah menyebabkan anggota kita terkorban jadi tiada lagi tempoh untuk mereka," katanya siang tadi.

Dengan nada kecewa, Najib menyatakan Kerajaan Malaysia telah cuba berkompromi, malah menunjukkan toleransi yang begitu tinggi kerana mengelak sebarang kejadian yang tidak diingini seperti pertumpahan darah namun malangnya ianya berkau jua sehingga mengorbankan banyk nyawa," katanya lagi.

Najib, yang pernah memegang portfolio Menteri Pertahanan sebelum ini memberitahu pemberita kumpulan penceroboh bersenjata berkenaan dilaporkan telah terlebih dahulu memulakan serangan terhadap pasukan keselamatan Malaysia apabila mereka mara 1.5 kilometer dari tempat mereka berkampung sebelum inI. 

"Saya telah mengeluarkan arahan memandat kepada Ketua Polis Negara dan Panglima Angkatan Tentera untuk mengambil sebarang tindakan terhadap kumpulan penceroboh bersenjata itu dan tiada kompromi lagi," tegasnya sambil menambah, mereka (polis dan tentera) akan diberi kuasa sepenuhnya untuk bertindak dengan apa saja mengikut budi bicara mereka tetapi kumpulan ini mesti ditumpaskan dan mereka mestilah diambil tindakan yang sepatutnya.


"Sekarang, tiada masa lagi untuk berkomproni kerana, (kini) sama ada mereka (penceroboh) menyerah diri atau mereka terima apa jua kesan daripada tindakan mereka yang kini sdah dikepung sepenuhnya dan pasukan tentera laut negara telah meningkatkan tahap keselamatan di perairan bagi mengelakkan kumpulan itu melarikan diri," tambahnya lagi

Najib turut melahirkan rasa kesal dengan kejadian itu kerana sepatutnya pertumpahan darah mahu dielak daripada berlaku, akibatnya kini negara kehilangan anggota-angota keselamatan kita.

Sementara itu, Menteri Keselamatan Dalam Negeri Datuk Seri Hisyamuddin Tun Hussin menjelas, dia difahamkan kejadian berbalas tembakan diantara kumpulan penceroboh dan PDRM dipercayai bermula sekitar jam 10 pagi apabila kumpulsan penceroboh yang mara and menembak ke arah anggota-anggota PDRM yang berkawal dan mengepung kawasan tersebut yang kemudian terpaksa membalas tembakan dalam usaha untuk mempertahankan diri.




Dalam nada yang sama, Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib juga mengesahkan kumpulan penceroboh itu yang telah mula melepaskan tembakan terlebih dulu ketika pihak berkuasa keselamatan sedang mengetatkan kepungan di lokasi persembunyian mereka di Kampung Tanduo.

"Dalam kejadian yang berlaku sekitar jam 9.59 pagi, pertempuran diantara kumpulan pencoroboh dan PDRM berpanjangan berbala tembakan diantara 20 hingga 30 minit," jelas Hamza sambil menambah pihaknya juga merampas beberapa senjata antaranya M-16, pelancar roket, peluru dan beg pakaian di sekitar kawasan pertempuran itu berlaku.

Berhubung perintah berkurung yang dikatakan dikuatkuasakan di Lahad Datu, Hamzah mengesahkan tidak mengeluarkan arahan seumpama itu kerana keadaan adalah terkawal.

Dipetik penuh dari The Unreported News



HE : Dengar ura-ura...Lahad Datu dah Clear...aku dengar juga Anwar Ibrahim dalang semua ni...



No comments:

Popular Posts