Thursday, April 28, 2011

Banyak yang MCA perjuangkan, kenapa biar DAP yang ambil nama?


Apabila MCA dan Gerakan dilanda krisis dalaman, maka kesan yang dijangka adalah - pemimpin dan ahli MCA akan menumpukan perhatian terhadap soal dalaman parti berbanding usaha mendekati rakyat dan menerangkan apa yang telah diperjuangkan oleh MCA dan Gerakan selama ini menerusi platform Barisan Nasional. Pada waktu yang sama kelemahan jentera MCA dan Gerakan di akar umbi juga menyebabkan DAP begitu mudah mengambil ruang menyebarkan kepalsuan. Malangnya, kepalsuan ini disebarkan oleh akhbar-akhbar Cina yang begitu malas menyelidik kebenaran dan fakta.

Ini Malaysia - walau bagaimana sekali orang menafikan tentang pengaruh kaum dalam politik Malaysia, hakikatnya di Malaysia, majoriti rakyat Malaysia lebih percaya kepada orang dari kalangan kaum mereka berbanding kaum lain. Ruang yang dibiarkan kosong ini telah diisi oleh DAP untuk berbohong. MCA dan Gerakan tidak sewajarnya membenarkan ruang ini diisi oleh pembohong dan di`hijack' oleh parti cauvinis DAP!

Lagi mau cerita mereka bukan rasis dan cauvinis!


Petikan akhbar Nanyang Siangpau - Apa yang dikempenkan oleh DAP di Gelang Patah?
24 April 2011, ms C9

Ketahui Kehendak Rakyat Melalui Suratkhabar Sekolah Rendah Cina, Keadilan, Sama Rata: Teng Chang Khim

23hb JB, Speaker Dewan negeri Selangor Teng Chang Khim berkata, sejak zaman Tun Mahathir berkuasa sehingga tiba kepada Datuk Seri Najib memegang jawatan perdana menteri, pemimpin-pemimpin negara ini asyik bertanyakan apa yang masyarakat Cina mahukan? Sebenarnya, apa yang rakyat mahukan telah selalu tertulis di dalam suratkhabar dan mereka tidak perlu lagi banyak bertanya.

Beliau berkata: kita sering bincangkan masalah sekolah rendah Cina, mahu pihak kerajaan satu politik yang adil, dan mahu cara potongan harga perumahan sama adil pada semua kaum.

Orang Cina Mahukan Maruah

Beliau berkata lagi, jika pemimin negara ini masih lagi tanya soalan yang sama, orang-orang Cina boleh menjawabnya yang kita hanya mahukan maruah.

Beliau berkata demikian semalam di Gelang Patah Johor semasa perjumpaan DAP di Gelang Patah dalam jamuan makan malam dengan slogan “Tukar kerajaan! Harapan masa depan Rakyat”.

Pemimpin kenamaan DAP yang turut hadir termasuk Pemimpin Pembangkang di Parlimen Lim Kit Siang, Veteran DAP Chen Ming Sing, Loh Chao Hock, ahli Parlimen Jelutong Ooi Chuan Aun dan pengerusi DAP negeri Johor Dr. Boo Cheng Hou.

Dalam upacara itu, satu upacara penyerahan geran tanah ladang taman orkid di situ kepada parti DAP pusat, serta pada masa yang sama adakan kempen menolak pembinaan janakuasa Neuklear.

Beliau berkata: sejak merdeka selama 50 tahun, ada berapa banyak sekolah rendah Cina telah dibina, kita semua tahu, hanya sebanyak 1284 sekolah sahaja, sebanyak 90 peratus daripadanya telah dibina pada zaman penjajahan British dahulu.


Tidak Perjuangkan Sekolah Rendah Cina

Beliau anggap selepas Merdeka, MCA tidak perjuangkan sekolah rendah Cina, hanya dapat perjuangkan sedikit sahaja bilangan pembinaan sekolah-sekolah Cina, cuma dalam masa dua tahun ini MCA hanya ada perubahan sedikit sahaja untuk sekolah-sekolah Cina.

Beliau berkata, nisbah pertumbuhan sekolah rendah Cina terlalu rendah, semua orang tahu setiap tahun pertumbuhan murid berapa ramai, kerana angka di sekolah rendah Cina boleh dibaca dengan jelas, dan berapa orang cikgu yang diperlukan di SJKC, pertambahan dan bilangannya, boleh diketahui melalui pengiraan biasa sahaja.

Kenapa Timbalan Menteri pelajaran dari MCA, dari dulu sehingga sekarang sudah menjangkau puluhan tahun masih tidak pandai mencongaknya, dan di dalam kementerian pelajaran sendiri pun tidak tahu mencongaknya, latihan guru untuk SJK berlebihan, latihan guru untuk SJKC asyik tidak mencukupi?

Beliau berkata janji-janji DAP bukan untuk seronok didengar sahaja, kami akan kotakan supaya rakyat dapat manfaat dan kepentingan, negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat, telah melaksanakan polisi-polisi yang memberi keuntungan pada rakyat, itu semuanya contoh yang terbaik yang telah dikemukakan.

1 comment:

sgray said...

Kesatuan bangsa namanya..mereka lebih memahami dan memanfaatkan istillah 'Menarik rambut dalam tepuk...' dari orang2 Melayu itu sendiri.

Yang sesetengahnya hanya sekadar tahu bertempik tapi tidak menjadi amalan. Sikap leka dan taksub mereka sendiri yang membawa padah kepada bangsa..

Sikap meminggirkan bangsa sendiri kerana perbezaan fahaman..menghancurkan ummat dan perpaduan..sedangkan ini tidak diamalkan bangsa2 lain yang begitu licik menyembunyikan tangan selepas melontar batu.

Fikir2kanlah.

Wallahuwa'lam

Popular Posts