Monday, November 6, 2017

GST dan Cukai: Tony Pua, mungkin MP paling TAK CERDIK di dunia jika lihat cara dia tafsir #Bajet2018


Sekurang-kurangnya ada 2 kenyataan TIDAK CERDIK Tony Pua apabila dia mengulas mengenai Bajet 2018 dalam video di bawah.

Pertama apabila dia menyebut, banyak pemberian yang diberi, tapi semuanya dari cukai dan ini adalah "Bajet Cukai".

Kedua, apabila dia menyatakan, GST kutip lebih tinggi RM40 bilion sedangkan SST kutip hanya RM17 bilion.

Pertama, mungkin Tony Pua tak faham mengenai HASIL KERAJAAN.  Untuk makluman Tony Pua, HASIL KERAJAAN bukan datang dari sumber CUKAI semata-mata. Jadi tidak tepat dari segi istilah, undang-undang dan prosedur kewangan untuk mengistilahkan Wang Perbendaharaan atau Kumpulan Wang Disatukan Kerajaan sebagai wang pembayar cukai.

HASIL-HASIL KERAJAAN Persekutuan diterima daripada 4 sumber berikut:-

1. Hasil Cukai yang terdiri dari Hasil dari CUKAI LANGSUNG (contoh Cukai Pendapatan) dan Hasil dari CUKAI TAK LANGSUNG (Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan, GST)

2. Hasil Bukan Cukai iaitu "hasil dari perkhidmatan yang disediakan oleh Kerajaan" (contoh permit, sewaan, lesen, bayaran perkhidmatan)

3. Terimaan Bukan Hasil iaitu kutipan hasil bayaran balik atau terimaan dari perkhidmatan (contoh bayaran balik pinjaman pendidikan, gaji terlebih bayar, bayaran balik penggunaan telefon pejabat)

4. Hasil Wilayah Persekutuan, iaitu hasil dari Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan dan Wilayah Persekutuan Putrajaya. (contoh Cukai Tanah, Duti Hiburan, Lesen, Permit)

Dari RM280.25 bilion pendapatan negara ini,

1. 31.6% hasil kerajaan datang dari sumber bukan cukai (contoh permit, yuran perkhidmatan, jualan perkhidmatan, jualan barang dan harta, saman, denda, sewa, hasil dari pelaburan)

2. 42.6% dari cukai pendapatan (contoh cukai pendapatan syarikat, cukai pendapatan individu, cukai pendapatan petroleum)

3. 22.8% dari cukai tidak langsung (contoh GST, duti eksport, duti import, duti eksais, cukai jalan)

4. 3.0 % dari cukai langsung yang lain (contoh duti setem, cukai ke atas keuntungan hartanah)

5. 14.4% dari pinjaman dan penggunaan aset kerajaan.

Kenapa kutipan cukai pendapatan bertambah? Kerana projection peningkatan pendapatan syarikat dan petroleum juga bertambah. Tony Pua mungkin lupa, anggaran Bajet Alternatif dibuat atas andaian permintaan dalaman meningkat kerana kononnya bila SST dilaksanakan semula, harga barang akan menjadi lebih murah dan permintaaan dalaman akan meningkat disebabkan itu. Apakah sumber utama Bajet Alternatif? CUKAI. Jadi kenapa Tony Pua tak kata Bajet Alternatif itu Bajet Cukai? Selangor dalam bajetnya meningkatkan unjuran hasil daripada cukai dan premium tanah. Kenapa Tony Pua tak kata, Bajet Selangor adalah Bajet Cukai dan Jualan Tanah?

Kedua, Tony Pua kata dulu SST hanya RM17 bilion (sebenarnya data Tony Pua salah, jumlah sebenar RM13 bilion), tapi tahun depan kenapa GST kutip RM42 bilion dan kesimpulan tidak cerdik Tony Pua ialah, digambarkan seolah-olah peningkatan kutipan GST berbanding SST adalah bukti rakyat terbeban.

Ini satu lagi cara tafsiran songsang Pakatan. Bila mereka kembali kepada SST dan kutip kurang RM20 bilion, TIDAK BERMAKSUD RAKYAT TIDAK TERBEBAN.

Kenapa apabila Pakatan kembalikan SST, kutipannya menjadi kurang? Jawapannya - berlaku ketirisan, penipuan, pengelakan cukai, terdapat syarikat yang terlepas dari kutipan dan ada sejumlah golongan, misalnya warga asing, terlepas dari membayar cukai SST.

Adakah rakyat tidak terbeban? Sebenarnya rakyat lebih terbeban kerana cukai jadi berganda, barangan dengan Cukai Jualan 10% boleh menjadi hampir 20% apabila sampai ke tangan pembeli akibat pengambilan margin, cukai jadi bertindih kerana barangan dengan Cukai Jualan 20% boleh jadi hampir 40% dengan pengambilan margin dan sekiranya terdapat Cukai Perkhidmatan 6% sebelum barangan sampai ke tangan pengguna, cukai sebenar yang dibayar boleh mencecah nilai sehingga 46%.

Dengan mengembalikan SST, bukan sahaja Tony Pua tidak bertanggungjawab kerana mengakibatkan negara kehilangan hasil Cukai Jualan, malah mengakibatkan rakyat terpaksa membayar kadar cukai yang lebih tinggi tetapi cukai ini tidak sampai ke tangan kerajaan sebaliknya hanya menguntungkan golongan peniaga.

Selain itu, Tony Pua juga tidak bertanggungjawab kerana mengakibatkan negara kehilangan hasil Cukai Pendapatan. Apabila terlaksana semula SST maka lebih ramai peniaga yang boleh menipu jumlah pendapatan dan mengelak dari membayar cukai pendapatan dengan lebih mudah.

Kenapa jumlah GST meningkat jauh lebih tinggi berbanding SST? Antara sebabnya adalah, pertama, ketirisan dapat dielakkan, kedua, lebih banyak syarikat mendaftar untuk mengutip GST bagi membolehkan mereka menuntut cukai input, ketiga, lebih banyak syarikat mendaftar bagi mengelakkan mereka didenda, ternasuk syarikat-syarikat yang terlibat dengan 'shadow economy', keempat, warga asing, termasuk pelancong, pegawai dagang, tenaga kerja asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) juga turut membayar GST, kelima, unjuran kedatangan pelancong asing meningkat sebanyak 4.3%, keenam, peningkatan permintaan dalaman, bukan sahaja disebabkan oleh individu tetapi juga oleh syarikat-syarikat.

1 comment:

Amisha said...

Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

Popular Posts