Sunday, July 5, 2009

Justice Delayed is Justice Denied. Keadilan Untuk Saiful.

Dalam masa seminggu ini begitu banyak helah dan lakonan yang diusahakan oleh pembela Anwar bagi melengah-lengahkan perbicaraan kesnya. Para pembela Anwar telah menggunakan pelbagai media sebagai usaha untuk membina kes agar Anwar dilihat sebagai tidak bersalah.
Lim Kit Siang misalnya menggunakan Parlimen sebagai medan untuk mempertikaikan Akta DNA yang dikatakan sebagai usaha kerajaan untuk membuktikan Anwar bersalah.
Berita-berita yang mengambarkan Anwar sebagai tidak bersalah juga disiarkan dalam akhbar-akhbar pro-pembangkang dan yang dikatakan ruangnya dibeli bagi memberikan gambaran yang baik kepada pembangkang.
Usaha-usaha melobi di peringkat antarabangsa, misalnya di negara-negara yang menghalalkan amalan seks sejenis giat dibuat oleh pihak tertentu. Paling menyedihkan, segala `resources' dan kelebihan digunakan untuk memperburuk-burukkan Saiful dalam kes ini.
Dari sudut pandangan rakyat, segala perbuatan ini hanya membuktikan perilaku pembuli terhadap Saiful. Siapakah Saiful? Beliau bukan Tun Dr Mahathir yang dikatakan berkuasa dan mahu merosakkan kredibiliti Anwar. Saiful hanya insan biasa yang menjadi mangsa (jika benar) perilaku seksual songsang dan rakus Anwar. Saiful hanya rakyat biasa yang tiada jawatan politik dan bukan ancaman politik kepada Anwar.
Saiful hanya rakyat bawahan yang mahukan keadilan diberikan kepadanya oleh pemimpin nombor satu parti yang kononnya memperjuangkan KEADILAN. Beliau mungkin salah seorang daripada yang berani membongkar wajah hodoh Anwar. Kenapakah sebagai `whistle blower' beliau dibuli sebegitu rupa? Adilkah mereka?
Saiful dibuli begitu sekali bukan sahaja oleh manusia keparat bertopengkan pembela keadilan, tetapi juga golongan agama yang kononnya memperjuangkan Islam, sehingga mereka sanggup mempolitikkan lafaz sumpah beliau.
Di manakah keadilan untuk Saiful? Di manakah keadilan untuk keluarga Saiful? Saiful mungkin bukan keluarga kita, tetapi berdasarkan track record, perkara yang sama boleh berlaku kepada anak, adik atau saudara mara kita.
"Justice delayed is justice denied. Keadilan untuk Saiful". Para blogger yang bersimpati dengan Saiful dan keluarga beliau, marilah kita sama-sama menunjukkan sokongan kepada mereka.

4 comments:

Anonymous said...

Another stupid and desperate move by UMNO. This case really insult people's intelligence.

-CharchaMerba

Anonymous said...

Tun, ko memang mudah lupa.

Di saat anwar ibrahim ditangkap dulu, ko tak pulak sibuk bincang bab "justice" utk anwar. he was denied bail for the corruption charges. his sentences for both charges did not run concurrent likewise usual, dates of sodomy charges were changed happily by prosecution, he was humiliated and tried by the media even before he was produced in court. Now, tell me, what kind of fairness is that?

tolong lah bukak mata dan hati yang dah tertutup tu. Banyakkan solat sunat dan berzikir pada Yang esa. jangan hukum anwar membabi buta. babi buta pun takkan buat camtu.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

bro, that was in 1999. why is he so afraid now? who is saiful to him? he is just an ordinary person, a victim perhaps, why use all the resources to bully saiful? we heard this happens so many times in other countries; when a so called victim is being demonised by powerful politicians in rape or harrassment cases; but this is the first in our country, involving sodomy case.. :). Let the justice serve its purpose; allow the DNA to be used to identify the wrongdoer; most importantly stop trying Saiful and bully him using political muscle and media controlled by some quarters in the oppositions. If u dont like anwar being victimised in 1999, u shd support saiful when he is victimised now.. :)

Anonymous said...

berani kerana benar.. n of coz lah dia takut sebab dia buat salah...

Popular Posts