Saturday, October 7, 2017

Kes di mahkamah Singapura bukan kes #1MDB

Ramai yang ingin merujuk tulisan saya pada 12 November 2016 mengenai perbicaraan di mahkamah Singapura yang didakwa berkaitan wang 1MDB yang dicuri tetapi memaklumkan bahawa tulisan saya ini sukar dicari. Sebenarnya saya menulis komen mengenai perbicaraan di Singapura ini di Facebook, jadi memang agak sukar nak dicari. Hanya ada dua portal yang melaporkannya secara penuh, iaitu TV14 dan MyKMU. Jadi saya masukkan di dalam blog hari ini supaya lebih mudah dirujuk di masa depan.

Ini tulisan saya pada 12 November 2016 mengenai kes di Singapura:-

Bekas Pegawai BSI mengaku salah? Memang wajar dia mengaku bersalah.

Katakan kita membeli unit amanah ASB melalui Maybank. Kita bayar RM1,000 kepada Maybank. Maybank menjual 1,000 unit ASB kepada kita dan wang tersebut diserahkan kemudiannya kepada PNB, yang menyerahkan urusan pelaburan wang sebanyak RM1,000 ini kepada PENGURUS DANA yang dilantiknya. Jika pegawai Maybank atau pegawai PNB atau pengurus dana menyelewengkan wang tersebut, adakah duit kita yang diselewengkan atau adakah duit Maybank atau PNB yang diselewengkan?

Ambil konteks yang sama, 1MDB melaburkan AS$3.5 bilion sementara menunggu projek yang berkaitan dana tersebut dilaksanakan. Dana ini diserahkan kepada BSI dan BSI melaburkannya melalui PENGURUS DANA yang dilantik oleh mereka. Jika ada pegawai BSI ini tidak menyerahkan duit pelaburan ini kepada PENGURUS DANA atau jika pegawai BSI dan pengurus dana ini menyelewengkan sebahagian daripada wang pelaburan tersebut, adakah duit 1MDB yang hilang atau duit BSI atau duit PENGURUS DANA yang hilang?

Begitu jugalah dengan kes-kes yang melibatkan bank-bank lain di Singapura yang dikatakan berkaitan 1MDB.

1MDB tiada akaun bank di Singapura dan tiada akaun 1MDB yang dibekukan. Istilah yang dispin oleh media adalah '1MDB linked account' atau "1MDB linked fund", tetapi tidak pernah media menyebutnya sebagai "1MDB account" atau "1MDB fund".

Atas sebab itu juga bagaimanakah Peguam Negara hendak membantu jika ia bukan dana atau akaun 1MDB tapi lebih merupakan kes akaun dan dana BSI serta salah laku pegawai-pegawainya?

Sebelum ini The Guardian ada melaporkan:-

"The Monetary Authority of Singapore (MAS) said it had ordered Falcon Bank to cease its operations in the city-state because of a “persistent and severe lack of understanding” of Singapore’s money laundering controls.

The MAS announced it had also fined DBS and UBS for similar violations. "The control lapses observed in DBS and UBS relate to specific bank officers who failed to carry out their duties effectively,” the MAS said, adding that it did not find “pervasive control weaknesses” in these banks.

DBS was ordered to pay SG$1m (£593,000/US$730,000) for 10 violations while UBS was ordered to pay SG$1.3m for 13 violations.

The regulator in May kicked out Swiss bank BSI for similar violations – the first time it ordered a bank to shut in 32 years."

Abaikan cubaan untuk mengaitkan dengan 1MDB kerana ia hanyalah spin media.

Ayat yang paling penting - “persistent and severe lack of understanding” of Singapore’s money laundering controls." --> Inilah kelemahan pengurusan bank tersebut dan atas sebab inilah ia diarahkan untuk ditutup. Bukan atas sebab lain, termasuk 1MDB.

Bukan Falcon Bank sahaja yang mempunyai kelemahan ini, tetapi Development Bank of Singapore (DBS) (10 kesalahan) dan Union Bank of Switzerland (UBS) (13 kesalahan). BSI bank sebelum ini juga diarahkan untuk ditutup berikutan melakukan 41 kesalahan.

MAS menyebut antara kelemahan BSI adalah:

"MAS’ decision to withdraw BSI Bank’s status as a merchant bank takes into account the repetitive lapses as well as the 2015 inspection findings which revealed:

- widespread control failures which led to numerous serious breaches of various anti-money laundering regulations

- poor and ineffective oversight by the senior management of BSI Bank

-unacceptable risk culture, with blatant disregard for compliance and control requirements as well as MAS’ regulations

-numerous acts of gross misconduct by certain staff

41 kesalahan yang dilakukan oleh BSI, 13 kesalahan oleh UBS, 10 kesalahan oleh DBS dan kesalahan2 yang dilakukan oleh Falcon Bank ini adalah kerana kelemahan pengurusan bank-bank terbabit dalam memahami dan mematuhi undang-undang Akta Penggubahan Wang Singapura. Mengaitkannya dengan 1MDB adalah berniat jahat.

3 comments:

ayah said...

Hang ni ingat orang Malaysia semua bodoh?

trowluck said...

Pusing bang selagi bole pusing..

ariffnordin said...

Kamu tu yang bodoh. Kena tipu dengan pembangkang pun masih iyakan lagi.

Popular Posts