Thursday, May 1, 2014

#GST Siri 4 - JOM sekolahkan @RafiziRamli pasal harga beras #PartiKangkungRakyat


Awek ni nampak cantik, tapi mungkin IQ ZERO atau kurang cerdik. Kalau minta dia jelaskan pasal GST, belum tentu dia tahu, tetapi sanggup memperbodohkan diri...



Sebelum ini dalam tulisan #GST Siri 3 - JOM sekolahkan @RafiziRamli pasal cukai Australia @Fuhas_Tweet #PartiKangkungRakyat
http://tunfaisal.blogspot.com/2014/05/gst-siri-3-jom-sekolahkan-rafiziramli.html , kita saja nak sekolahkan Rafizi supaya dia jangan main cakap sebarang je.. Suka-suka je petik nama Australia, padahal dia tak semak pun sejarah Cukai Tidak Langsung, Cukai Koporat dan Cukai Individu di negara tersebut sejak tahun 2006. Sama lah macam dia main petik je nama Finland sebab nak menipu kononnya cukai Finland lebih rendah daripada cukai di Malaysia.

Kali ini apa pula? Jom kita lihat hujah Rafizi mengenai harga beras pula..



Kefahaman yang dangkal mengakibatkan pemikiran dan perbuatan yang dangkal juga. Pengilang TERPAKSA MENAIKKAN harga untuk menampung KENAIKAN KOS? 

Kedua - Beras ni jatuh dalam kategori Sifar GST, bukan dikecualikan GST macam yang Rafizi dakwa.. Itu pun nak kena ajar dan bagitahu...


Macam mana dia kira ya?

Jom ajar dia mengira...



Di bawah SST - bahan-bahan mentah, mesin dan sebarang perkhidmatan yang digunakan sudah dikenakan cukai. Walaupun tidak dicetak dengan nyata, tetapi cukai yang dikenakan telah dimasukkan ke dalam kos dan berganda dengan pengambilan margin. 

Berdasarkan Perintah Cukai Jualan Kastam 2008, kadar cukai jualan adalah 10% melainkan barangan dalam Jadual 1 - 5%, Jadual 2 - 20% dan Jadual 3 - kadar spesifik. Manakala untuk perkhidmatan pula, mengikut Akta Cukai Perkhidmatan 1975, dikenakan cukai sebanyak 6%. 

Jika kita mengandaikan kos pemprosesan dan pembungkusan beras adalah RM 40
dan purata cukai bahan-bahan input ini adalah pada kadar 10%, maka cukai yang akan dimasukkan ke dalam kos pengilang adalah sebanyak RM 44. 

Jika diandaikan, pengambilan margin adalah sebanyak RM10, maka harga seguni beras yang sudah siap diproses untuk pengguna adalah RM 54.



Di bawah GST, cukai untuk bahan-bahan mentah, mesin dan sebarang perkhidmatan yang digunakan dinyatakan dengan jelas pada SATU kadar yang STANDARD, iaitu 6%. 

Jika kos pemprosesan dan pembungkusan beras adalah pada RM 40, dengan GST 6%, cukai input yang boleh dituntut adalah sebanyak RM 2.40.

 Berbeza daripada SST, di bawah GST , cukai INPUT (Bahan  Mentah, Mesin, Operasi) boleh dituntut dan KOS penghasilan sepatutnya menjadi lebih murah, iaitu SST = RM40 berbanding GST = RM 37.60.

Jika margin Pengilang adalah RM10, harga beras di bawah GST sepatutnya boleh diturunkan oleh Pengilang untuk Pengguna, iaitu pada harga RM 47.60

Soalnya sekarang, mahukah Pengilang MENURUNKAN harga dan menjualnya pada harga RM 47.60 atau masih menjualnya pada harga RM54?


2 comments:

M.Perry said...

Mari kita ajar Rafizi mengenai bukan sahaja cara mengira GST bahkan juga mengajar bahawa cakap bohong dan mengelirukan orang lain dgn fitnah adalah dosa dari sisi agama.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

Betul tu M.Perry :) mereka ni dah biasa sangat berbohong macam pemimpin mereka anwar ibrahim

Popular Posts