Friday, August 3, 2012

Fakta dan Jawapan Padat mengenai #KrisisAir Selangor



Penjelasan Isu Krisis Air di Selangor


1. Banyak spekulasi telah dibuat mengenai isu air di Selangor.
2. Ada yang mengatakan bahawa benar, sedang berlaku satu krisis air yang agak kritikal. Ada juga yang mengatakan bahawa ia cuma satu permainan politik untuk menggagalkan kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinan TS Khalid Ibrahim.
3. Tetapi setelah mendengar sendiri penjelasan yang dibuat oleh pihak Puncak Niaga dan lawatan ke Loji Rawatan Air Sungai Langat di Batu 10, Hulu Langat, banyak pencerahan dapat dibuat dan dikenal pasti.


Latar Belakang

4. Loji Rawatan Air Sungai Langat beroperasi di bawah seliaan Puncak Niaga.
5. Mereka memproses air mentah untuk dijadikan air terawat supaya boleh digunakan oleh orang ramai.
6. Air yang diproses akhirnya akan dijual kepada pihak Syabas. Syabas pula akan menyalurkan air ini kepada isi rumah di kawasan-kawasan tertentu.
7. Loji Rawatan Air Sungai Langat memproses air untuk dibekalkan kepada kawasan Selatan Selangor termasuk Kuala Lumpur.
8. Loji ini secara rekabentuknya mampu memproses 386 MG (million gallon) setiap hari. Tetapi kini beroperasi sehingga 460-470 MG setiap hari, bermakna loji ini beroperasi pada tahap 121% keupayaan.



Krisis Air

9. Krisis air ini berlaku apabila loji ini tidak dapat memenuhi permintaan pengguna atas dasar kapasiti sudah mencapai tahap maksima.
10. Dengan pertumbuhan ekonomi negara yang semakin pesat ini juga menyebabkan kadar penggunaan air bertambah dari masa ke semasa
11. Kadar pertambahan penduduk menyebabkan kadar penggunaan air juga bertambah.
12. Dengan kapasiti yang sedia ada, penggunaan air semakin tinggi tetapi prasarana masih pada keadaan 3, 4 tahun yang lampau.
13. Antara tugas Syabas adalah untuk menasihatkan kerajaan negeri tentang krisis air 3 TAHUN sebelum berlakunya krisis tersebut.
14. Permohonan telah dibuat oleh Syabas dan sudahpun diluluskan oleh kerajaan pusat tetapi belum diluluskan oleh kerajaan negeri sehingga kini. Untuk membolehkan loji baru dibina memerlukan persetujuan daripada kerajaan negeri.


Menjawab Spekulasi

Kenyataan I
“Air di empangan tinggi, mana ada masalah air!”

Jawapan
Air di empangan memang tinggi, tetapi masalah bukan bekalan air mentah, tetapi air terawat. Analogi mudah; sebuah ladang lembu mempunyai 5,000 ekor lembu tetapi tukang sembelihnya hanya ada seorang. Kemampuan untuk mengeluarkan daging ke pasaran terletak kepada tukang sembelih dan bukannya berapa banyak lembu yang ada.

Kenyataan II
“Sepanjang tahun hujan, bekalan air mesti mencukupi!”

Jawapan
Sekali lagi jawapan adalah sama seperti sebelumnya iaitu masalah bekalan air terawat. Dan tambahan lagi, sekiranya hujan lebat, loji tidak akan mampu memproses air tersebut kerana faktor kekeruhan yang tinggi. Pam loji akan rosak kerana kandungan lumpur yang terlalu tinggi untuk diproses sehingga memaksa loji perlu ditutup.

Kenyataan III
“Kita akan menggunakan air lombong!”

Jawapan
Masih lagi jawapan yang sama! Air lombong sekalipun, air tersebut perlu dirawat terlebih dahulu dan perlukan loji untuk merawat.

Kenyataan IV
“Syabas menangguhkan bayaran kepada loji sebanyak RM 2 billion untuk mencipta krisis air!”

Jawapan
Loji ini sudahpun beroperasi pada tahap 121%. Dan semua air yang diproses dijual terus kepada Syabas. Tangki 4 iaitu di Balakong yang boleh memuatkan 4 MG habis digunakan. Apabila air di tangki tersebut sudah mencapai tahap 3-4 inci ataupun setinggi buku lali, tangki tersebut tidak lagi mempunyai tekanan yang cukup untuk menyalurkan air ke isi rumah. Setiap kali air sampai ke tangki 4 ini, habis terus digunakan.

Kenyataan V
“Kerajaan BN berpakat dengan Syabas untuk tutup bekalan air untuk mencipta krisis air!”

Jawapan
Sekiranya benar, maka loji air tersebut tidak perlu untuk memproses air pada tahap 121% keupayaan. Loji-loji air yang sedia ada sudahpun beroperasi lebih daripada kadar yang sepatutnya. Jika benar Syabas tutup bekalan air, maka melimpah-limpahlah air di setiap tangki simpanan air yang ada di seluruh Selangor.


Penyelesaian

1. Cara penyelesaian yang terbaik adalah dengan membina lebih banyak loji-loji rawatan air si sekitar Selangor.
2. Syabas sudahpun menasihatkan kerajaan negeri 3 tahun yang lalu tentang krisis air yang akan berlaku.
3. Loji Rawatan Air Langat 2 tidak perlu dipolitikkan oleh PKR dan perlu dibina segera untuk menyelesaikan masalah rakyat. Pentingkan rakyat dan bukannya politik parti sahaja.
4. TS Khalid Ibrahim dan Exco Kerajaan Negeri Selangor perlu faham dengan jelas krisis air yang dihadapi dan bukannya bercakap dengan sembrono sahaja.
5. Mengikut pandangan profesional dari Puncak Niaga sendiri, sekiranya keadaan ini tidak berubah dan tiada tindakan selanjutnya diambil, Selangor secara keseluruhannya akan mengalami masalah krisis air ini dalam tempoh 10-12 bulan lagi.
6. Masalah bukan tentang air banyak di empangan, tetapi air terawat yang dikeluarkan oleh loji!
oleh: Salah Ad-Din

Baca juga


Kes Mahkamah Belum Selesai Antara Faktor Hasrat Selangor Ambil Alih Syabas Tidak Dapat Dipertimbang

KUALA LUMPUR, 3 Ogos –  Kes mahkamah yang belum selesai adalah antara sebab kerajaan persekutuan tidak dapat mempertimbangkan permohonan kerajaan Selangor untuk mengambil alih operasi Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) dalam satu kenyataan, berkata kes mahkamah itu difailkan Syabas bagi menuntut pampasan kerana kerajaan Selangor tidak bersetuju menaikkan tarif air bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sejak 2009.

“Sebab kedua ialah kerajaan Selangor dan Syabas didapati melakukan keingkaran dan tuduhan kerajaan Selangor ke atas keingkaran yang dilakukan Syabas didapati tidak mencukupi untuk membolehkan kerajaan Selangor mengambil alih operasi Syabas berdasarkan klausa 32 perjanjian konsesi,” kata KeTTHA dalam satu kenyataan di sini.

Kenyataan itu bagi membetulkan beberapa kenyataan yang dilapor dibuat Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan beberapa anggota Exco kerajaan negeri berhubung isu air di Selangor, selain memberi gambaran sebenar isu yang dibangkitkan pihak terbabit.

Pada 24 Julai lepas, portal Selangorku melaporkan Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi dan Inovasi Rodziah Ismail sebagai mendakwa kerajaan negeri itu mahu mengambil alih operasi Syabas kerana syarikat tersebut tidak mampu menguruskan bekalan air, namun tidak diluluskan kerajaan Pusat.

Mengulas lanjut isu itu, KeTTHA berkata kerajaan pusat akan mendapatkan pandangan muktamad daripada Peguam Negara sebelum mengambil sebarang tindakan.

Mengenai dakwaan bahawa kerajaan pusat dan Syabas bertanggungjawab menyelenggara dan meningkatkan kemampuan aset air seperti loji di Selangor kerana fasiliti itu dipajak kepada mereka, KeTTHA berkata: “Kerajaan Selangor sebagai pemilik aset air negeri tidak pernah memajak mana-mana aset air negeri kepada kerajaan persekutuan.”

Sehubungan itu kata KeTTHA, tanggungjawab bagi memastikan ketersediaan bekalan air di loji rawatan air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya terletak pada kerajaan Selangor selaku pemilik aset.

“Tanggungjawab Syabas sebagai operator pengagihan air di negeri Selangor hanyalah membekalkan dan mengagihkan bekalan air terawat dan bukan berperanan memastikan ketersediaan bekalan air terawat,” kata KeTTHA.

Kementerian itu berkata semua perkara tersebut diperuntuk menerusi Akta Industri Perkhidmatan Air 2006, masing-masing mengikut Seksyen 188 dan 191.

KeTTHA mengulas kenyataan Exco Kesihatan, Pekerja Ladang dan Kerajaan Penyayang Dr Xavier Jayakumar yang dilapor portal Selangorku pada 24 Julai lepas. 

No comments:

Popular Posts