Thursday, August 27, 2009

Permatang Pasir - harapan yang terlalu tinggi

Sejak kematian wakil rakyat PAS di Permatang Pasir, kita sudah merasakan yang kita tidak akan menang jika bertanding di kubu kuat Anwar Ibrahim ini. Begitu pun semangat yang dibawa dari Manek Urai mungkin menyebabkan kita menaruh sedikit harapan, mana tahu keajaiban yang serupa akan berulang. Tambahan pula jumlah pengundi Melayu di sini adalah sekitar 73 peratus dan jumlah pengundi muda pula sekitar 40 peratus. Jadi apa salahnya membina sedikit harapan, lebih-lebih lagi di Bukit Gantang dan Bukit Selambau, selera pengundi Melayu nampaknya semakin berubah.

Kenapa kita kalah di Manek Urai? Jika diberi tiga punca utama, saya akan menyatakan pertama, faktor calon; kedua – pengundi hantu; ketiga – pengurusan dan pentadbiran jentera.

Kedua-dua calon sebenarnya bukan calon yang kuat dan kedua-duanya bermasalah. Calon BN, Rohaizat Othman, 38 tidak memegang jawatan yang membolehkan beliau menonjolkan diri dalam Bahagian. Sedangkan, Mohd Salleh Man, 52 merupakan Persuruhjaya PAS Negeri. Namun, biarpun berjawatan tinggi, tidak banyak yang boleh dipromosikan oleh PAS tentang calon ini. Beliau mempunyai isu integriti apabila khabarnya pemimpin PAS Pulau Pinang sendiri yang meyebut bahawa beliau terlibat dalam penyalahgunaan wang. Beliau disaman kerana hutang bank dan masih belum melangsaikan hutang Tekun.

Oleh kerana calon ini tidak kuat, PAS telah mengambil tindakan utama untuk meyerang peribadi calon BN yang nampaknya tidak bersedia untuk menjawab pelbagai persoalan mengenai dirinya. Terlampau banyak tumpuan media terhadap beliau berbanding Salleh Man. Jika beberapa hari sebelum pengundian, tinjauan mendapati 53 peratus responden melihat beliau sebagai bermasalah dan hanya 6 peratus percaya Salleh Man terlibat dalam penyelewengan, maka dari segi pengurusan persepsi, BN telah kalah. Begitupun setidak-tidaknya Rohaizat berusaha turun menjelaskan kedudukannya dan mungkin sedikit sebanyak simpati pengundi dapat diraihnya.

Kedua, `pengundi hantu’ adalah satu faktor yang signifikan, jika jumlahnya sebanyak 3,696, iaitu sekitar 18.2 peratus dari jumlah keseluruhan 20,350 orang pengundi. Biarpun ada penganilisis yang menyatakan mereka ini bukan pengundi hantu dan SPR sendiri menafikannya, bagi kita ia memang wujud dan mereka ini dikenal pasti sebagai pengundi yang mendaftar mengundi di Permatang pasir, tetapi dari segi alamat, ianya amat meragukan. Contohnya, seramai 10 atau lebih pengundi Melayu yang didaftarkan menggunakan alamat rumah pengundi Cina yang tidak tahu menahu mengenai mereka (sama ada sebagai penyewa atau sebagainya) ataupun mereka yang didaftarkan bukan atas alamat kediaman tetapi di atas nama jalan utama. Walaupun ada penafian daripada Pengarah SPR namun dari segi kaedah pendaftaran pun kita tahu terdapat kelemahan yang memungkinkan pendaftaran individu yang bukan penduduk tempatan. Apa lagi jika ia disengajakan oleh petugas dalaman. Lagipun kita tahu, ketika membuat penafian, beliau bukannya turun dari rumah ke rumah untuk menyemak sendiri alamat setiap pengundi.

Ketiga, walaupun kesatuan jentera nampaknya lebih baik kali ini, namun dari segi pengurusan dan pentadbiran masih banyak kelemahan. Tidak perlu saya menghuraikan dengan lebih mendalam, cukup sekadar menyatakan bahawa, ada sejumlah kelemahan yang ketara berbanding Manek Urai.

Adakah isu yang dibawa oleh BN mempunyai masalah? Pada pandangan saya tidak. BN sentiasa konsisten dengan agenda pembangunan. Ini ditunjukkan melalui janji BN untuk menjadikan Permatang Pasir sebagai Anak Emas kerajaan Pusat. Adakah janji ini untuk orang Melayu sahaja atau untuk bukan Melayu juga? Ia adalah janji untuk kedua-duanya dan memberi keuntungan kepada semua pengundi di Permatang Pasir. Adakah PAS melaksanakan tanggungjawab tersebut sepanjang tempoh 10 tahun yang lalu? Tinjauan rambang terhadap penduduk menunjukkan sumbangan PAS nampaknya tidak dirasai.

Adakah hasrat untuk menjadi suara yang lebih kuat dalam mewakili kepentingan orang Melayu dan Islam di Permatang Pasir dan Pulau Pinang menjadi masalah kepada 73 peratus orang Melayu? Saya rasa tidak. Lebih-lebih lagi dalam keadaan PAS dipinggirkan dan gagal melaksanakan tanggungjawab itu di Pulau Pinang.

10 tahun di bawah wakil rakyat PAS, apakah yang pengundi katakan? Anak muda dahagakan perubahan dan lebih banyak program, termasuk dalam bidang ekonomi. Pengundi yang dewasa juga begitu. Cuma mereka mempunyai memori indah tentang Anwar Ibrahim dan sejarah kelam dengan kepimpinan BN, lebih tepat lagi UMNO tempatan.

10 tahun di bawah PAS adalah satu tempoh yang kosong tanpa sebarang perubahan yang benar-benar dapat dirasai oleh majoriti orang Melayu dan bukan Melayu. Namun, jika ramai yang bahagia begitu, BN tidak boleh melakukan apa-apa.

Apa yang pasti kita tidak dapat meyakinkan yang mereka akan menerima perhatian yang lebih baik daripada kerajaan pusat. Kita masih belum boleh meyakinkan pengundi bahawa BN lebih berkemampuan mewakili suara mereka di Permatang Pasir berbanding BN. Kita tidak dapat meyakinkan pengundi bahawa perubahan di Permatang Pasir akan memberi mesej yang kuat kepada pemerintah Pulau Pinang yang semakin bongkak. Mungkin mesej ini tidak benar-benar sampai kepada pengundi disebabkan kelemahan jentera kita.

Bagi saya ini adalah satu tapak yang baik untuk menguji perubahan sikap pengundi dan melatih jentera bagi menghadapi pilihan raya ke-13. Selepas 10 tahun di bawah PAS, Ini adalah satu tempat yang menarik untuk melihat bagaimana golongan muda (yang tiada memori tentang Anwar), golongan dewasa (yang masih bernostalgia tentang Anwar), 73 peratus pengundi Melayu dan Bukan Melayu berreaksi terhadap tawaran BN.

Ia bukan satu kekalahan yang memalukan kerana kita sememangnya datang dengan peluang yang tipis untuk menang. Begitu pun kita mampu mengurangkan undi majoriti sebanyak 8 peratus.

Perlukah kita kecewa. Tidak sama sekali.

Patutkan kita gembira? Tidak sama sekali. Sebaliknya kita kena bekerja lebih keras lagi. Strategi dan pendekatan kena tepat. Pemilihan calon perlu lebih teliti. Apakah pengajarannya untuk UMNO dan BN?

Kita sekarang di dalam mode peperangan. Jentera dan resources seharusnya dipersiapkan 5 bulan yang lepas!

4 comments:

Apache said...

anak kera disusukan..anak sendiri mati kelaparan..jaga rumah sendir dulu..buat yang terbaik dan jadikan contoh kepada kawasan yang masih terlena dengan janji pembangkang..tidak perlu sehingga menabur janji setinggi melangit kerana hanya menguntungkan pihak lawan..MU dah kalah tapi projek jalan juga..akhirnya nak pembangunan segera kena kalah dulu..

SSS Admin said...

Tuan,

Maafkan kami kerana membuat jemputan kepada Tuan secara am seperti dibawah:-

Yang berbahagia Dato/Datin/Tuan/Puan/Saudara/Saudari,

Dengan segala hormatnya kami memaklumkan bahawa kami akan melancarkan portal “Satu Sekolah Untuk Semua (SSS)” di

http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com.

Kami menjemput anda untuk melayari laman web tersebut selepas Sambutan Merdeka 12tengahmalam pada 31 Ogos 2009. Anda dipersilakan untuk melayari tab “e-patriot”

(http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/patriotsinsuppor/)

di mana kami telahpun menyenaraikan laman citra anda di bawah senarai “e-patriot” (“Patriots displaying SSS Logo”). Kami ingin merakamkan rasa penghargaan kami yang tidak terhingga di atas sokongan anda terhadap Kempen SSS ini apabila anda telah mempamirkan logo SSS di laman citra anda. Terima kasih di atas sokongan berterusan anda terhadap Kempen SSS ini.

______________________

It is our honor to inform you that we will be launching "Satu Sekolah Untuk Semua (SSS)" portal at

http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com

Please visit the website after the 12midnite Merdeka celebration on 31 August 2009 and check out the "e-patriot" tab

(http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/patriotsinsuppor/).

We have listed your blog site under the "e-patriot" list (Patriots displaying SSS Logo). We wish to record our utmost appreciation for your support toward SSS campaign by displaying SSS logo at your blog site. Thank you for your continuous support toward the SSS campaign.


Terima kasih.

Satu Sekolah Untuk Semua

aNoiHalim said...
This comment has been removed by the author.
dinotai said...

hahaha..dh kalah la...

Popular Posts