Saturday, May 9, 2009

`Oversell' gelaran ulama dalam PAS

Saya bertanya beberapa persoalan kepada seorang Pemuda PAS yang berlatar belakangkan profesional tentang golongan berpendidikan agama dalam PAS. Soalan yang pertama - benarkah golongan berpendidikan agama dalam PAS layak digelar ulama? Kedua - Benarkah hanya golongan yang kononnya `ulama' ini sahaja yang layak memerintah PAS?

Pertama - Kalau mereka layak digelar ulama - kenapa Tuhan dikatakan mencarut? kenapa Tuhan dikatakan bersifat samseng? Sedangkan asas ajaran Islam - Allah SWT itu tidak menyerupai sesuatu yang baru; lebih-lebih lagilah jika yang baru itu bersifat jelek dan menjijikkan. Mungkin kita patut melaporkan kepada mahkamah syariah agar mahkamah syariah boleh menentukan sama ada aqidah ulama ini betul atau beliau harus bertaubat. Kalau mereka ulama - saya percaya mereka akan bercakap yang benar dan tidak bersikap assabiah. Dua contoh sikap assabiah ulama PAS, pertama dalam hal mempolitikkan sumpah saudara Saiful yang bersumpah diliwat Anwar Ibrahim. Kedua, dalam kes mempertahankan Elizabeth Wong yang jelas ada isu moral. Sedangkan sabda Rasulullah SAW, "bukan dari kalangan umat aku, orang yang bersikap assabiah."

Kedua - tugas sebagai khalifah adalah memakmurkan dunia dan memelihara agama. Kalau Allah SWT dikatakan mencarut; jika mereka bersikap assabiah, maka mereka tidak memelihara agama. Jika mereka menyokong demonstrasi jalanan, itu pula tidak memakmurkan dunia, lebih-lebih lagi berdemonstrasi demi mewujudkan kekacauan dalam negara. Sebagai khalifah - sahabat-sahabat nabi terdahulu bukan sekadar duduk berdoa dan buat kerja lebih kurang dalam mentadbir urusan negara. Sahabat-sahabat nabi membawa pembaharuan dan pembangunan dalam empayar Islam, sedangkan selepas beberapa tahun memerintah Kelantan, kita tidak nampak sejauh mana `template' ulama silam, para sahabat Rasulullah SAW dan salafus salleh diikuti oleh `so called' golongan ulama di negeri Kelantan.

Jawapan Pemuda PAS ini - Mungkin atas sebab inilah, golongan profesional dalam PAS melihat bahawa golongan berpendidikan agama hanya sekadar golongan berpendidikan `fardu-ain' yang tidak bijak berpolitik dan tidak berdaya saing untuk membawa perubahan seperti ulama silam. Justeru lebih baik mereka menggantikan golongan ulama ini; kerana itu satu demi satu golongan berpendidikan agama ini tumpas di tangan golongan professional.

Jadi soalan `poll' saya - Golongan berpendidikan agama (ulama) lebih layak memerintah PAS berbanding golongan profesional (ulama bidang ilmu lain); setuju atau tidak? silalah kemukakan pandangan saudara. Terima kasih.

__________________________________________

Baru cakap sikit, dah terkena... !!!

KOTA BAHARU, May 9 (Bernama) -- Former Kelantan Youth deputy chief Nik Abduh Nik Abdul Aziz, who is the Kelantan Menteri Besar's son, lost to Mengkebang assemblyman Abdul Latiff Abdul Rahman in the contest for the state Youth chief post at the Kelantan PAS annual assembly, here, today. The incumbent, Kelaboran assemblyman Mohd Zaki Ibrahim did not seek re-election as he had surpassed the maximum age of 40 for the post. Nik Abduh recently caused controversy when newspapers quoted his blog postings which touched on the ulama leadership in PAS. - BERNAMA

No comments:

Popular Posts