Wednesday, September 17, 2008

Pendidikan - PPSMI: Hanya Kerana Satu Kajian

Seorang pembaca menghantar e-mel dan berhujah bahawa sudah sampai masanya kerajaan menghentikan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) berikutan pellbagai masalah yang timbul. Sambil merujuk dapatan kertas kajian Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang disiarkan oleh sebuah akhbar berbahasa Inggeris, beliau mahu dasar ini dihentikan serta-merta kerana mendatangkan kerugian kepada anak-anak Melayu terutamanya di luar bandar.

Jika saya seorang ahli politik yang mahu cepat popular, tentulah saya akan terus bersetuju dengan cadangan beliau. Ini pasti akan menjadikan saya popular secara segera dan mendapat sokongan bukan sahaja pejuang bahasa dan pelobi sekolah Cina, malah semua parti pembangkang yang kesemuanya dilihat menentang dasar ini.

Kita bersyukur kerana Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein tidak terburu-buru dalam mengejar populariti. Berdasarkan kenyataan beliau, saya melihat bahawa beliau lebih mementingkan kesan terhadap pelajar dan masa depan negara daripada mengejar populariti segera. Saya percaya beliau jujur dan terbuka untuk mendapatkan penilaian yang terbaik, baik melalui kajian mahupun suara nurani rakyat. Disebabkan itu Persidangan Meja Bulat Pertama dan Kedua diadakan.

Benar, kertas kajian UPSI telah memberikan kekuatan kepada penentang dasar ini. Bagaimanapun ia telah mengundang keresahan yang amat sangat di kalangan penyokong dasar ini.

Keresahan yang ketara dapat dilihat apabila pembaca akhbar yang sama mempersoalkan sama ada kajian itu menunjukkan kelemahan polisi ini ataupun kajian itu sendiri adalah lemah.
Samuel Yesuiah dari Seremban dan Ruzaini Fikri dari Universiti Malaya mungkin sekadar pembaca akhbar, tetapi mereka melihat laporan terhadap kajian tersebut secara serius dan kritis.

Samuel dalam suratnya mempersoalkan saiz dan pemilihan sampel, sama ada saiz sample yang kurang daripada satu peratus daripada jumlah keseluruhan pelajar Tahun 5 mewakili realiti sebenar.

Dari segi instrumen kajian pula, Samuel mempersoalkan soalan-soalan kajian yang tidak betul-betul menunjukkan bahawa pencapaian pelajar lemah adalah kerana penguasaan bahasa Inggeris yang lemah. Bagi Ruzaini pula ada soalan yang ditanya tidak menguji kefahaman pelajar dalam bahasa Inggeris sebaliknya lebih kepada manipulasi angka.

Samuel dan Ruzaini menulis mungkin kerana mereka takut kerajaan akan membuat keputusan yang tidak tepat hanya kerana tekanan yang ditimbulkan oleh kajian ini.

Naluri saya menyatakan bahawa tidak mungkin kerajaan menghentikan PPSMI hanya semata-mata disebabkan oleh dapatan kajian UPSI ini. Seperti yang kita semua tahu kertas kajian UPSI ini hanyalah salah satu daripada 22 kertas yang dibentangkan dalam dua persidangan meja bulat yang lepas. Masih ada 21 kertas yang lain. Ada antaranya yang memberikan dapatan positif.

Saya yakin para profesional pendidikan di Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) adalah jauh lebih teliti daripada kita dalam menilai kertas-kertas kajian dan pemantauan tentang PPSMI. Saya percaya mereka akan menilai bukan hanya dapatan kajian, tetapi juga kekuatan sesuatu kajian dari segi objektif, skop, sampel, instrumen dan tahun kajian dibuat.


Jika ada pihak yang berpandangan bahawa dasar PPSMI telah dimulakan secara drastik dan menyebabkan banyak masalah, mereka juga wajar memahami bahawa penghentiannya secara drastik juga bakal mengundang sejumlah masalah.

Misalnya, bagaimana agaknya kesan penghentian dasar ini kepada pelajar Tahun Enam sekarang yang telah mengikuti selama enam tahun PPSMI tetapi perlu mempelajari Sains dan Matematik semula di dalam Bahasa Kebangsaan di sekolah menengah?

Apa pun usaha untuk mendapatkan pandangan seramai mungkin pihak berkepentingan masih belum tamat. Masih ada dua persidangan meja bulat, sebelum keputusan UPSR diumumkan. Tidak perlu bersikap pesimis dan defensif, sebaliknya bentangkanlah kebenaran dan bersikap terbukalah untuk menerima segala pandangan.

No comments:

Post a Comment