Malaysia dan IMF
Pada 13 Februari, 2015, Lembaga Eksekutif Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) menyimpulkan Perkara IV Rundingan1 dengan Malaysia.
Ekonomi yang pelbagai di Malaysia terus menunjukkan prestasi yang baik pada tahun 2014. Pertumbuhan pesat kepada 5.9 peratus, disokong oleh permintaan domestik swasta yang kukuh dan pemulihan dalam eksport. Kos elektrik yang rendah membantu membendung inflasi kepada 3.1 peratus walaupun selepas penghapusan subsidi bahan api dan kenaikan tarif elektrik. Trend pelaburan kekal meningkat, mencapai 26.8 peratus daripada KDNK pada tahun 2014, didorong oleh keadaan kewangan yang akomodatif dan perbelanjaan awam yang berterusan ke atas infrastruktur. Pertumbuhan dijangka menjadi sederhana kepada 4.8 peratus pada tahun 2015. Momentum pelaburan yang kukuh akan membantu mengimbangi tekanan daripada pengukuhan fiskal yang berterusan. Harga tenaga yang lebih rendah akan menjadi seret pada pengeluaran minyak dan gas tetapi akan memberi rangsangan kepada sektor bukan minyak yang besar. Pertumbuhan penggunaan akan menjadi lebih sederhana berikutan pengenalan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), walaupun pasaran pekerja yang kukuh dan disokong - sekalipun akan menjadi beransur-ansur ketat - oleh keadaan kewangan domestik dan kos tenaga yang lebih rendah akan membantu pengguna.
Penyatuan fiskal adalah tepat pada masanya, dengan kadar yang sesuai, dan kekal di landasan yang betul. Kerajaan baru-baru ini menyemak semula bajet persekutuan yang menyebabkan sedikit perubahan pada siling defisit bajet, kepada 3.2 peratus daripada 3.0 peratus KDNK, dalam tindak balas yang tepat dan pragmatik kepada penurunan harga minyak mentah antarabangsa yang mendadak baru-baru ini. Mereka mengambil tindakan fiskal yang berani pada tahun 2014, meneruskan gerakan beberapa tahun lagi bagi mengurangkan subsidi yang tinggi dan tidak tersasar. Selepas menaikkan tarif elektrik pada awal 2014, mereka mengambil kesempatan daripada harga tenaga yang lebih rendah pada separuh kedua 2014 untuk mengurangkan dan akhirnya menghapuskan baki subsidi petrol dan diesel. Pembaharuan subsidi bersama-sama dengan GST, yang akan diperkenalkan pada bulan April, akan membantu mengimbangi penurunan dalam hasil tenaga. Mereka juga perlu membantu memperluaskan asas sistem hasil persekutuan dan mempelbagaikan ia dari hasil minyak dan gas yang tidak menentu. Pengukuhan jaringan keselamatan sosial Malaysia merupakan sebahagian daripada strategi fiskal pihak kerajaan. Penghapusan subsidi membebaskan sumber-sumber yang boleh diarahkan semula untuk menyokong isi rumah miskin melalui pemindahan wang tunai kepada kumpulan sasaran. Malaysia mencatatkan kemajuan dalam pembaharuan institusi fiskal. Pengurusan fiskal daripada atas ke bawah dan kawalan juga sedang diperkukuh dan saiz belanjawan tambahan telah dikurangkan dengan ketara. Pembaharuan ini akan mengukuhkan kemampanan kewangan awam Malaysia dan membuat sistem fiskal lebih berkesan dalam menggalakkan kecekapan, ekuiti dan pertumbuhan.
Bank Negara Malaysia (BNM) telah mengambil langkah menormalkan keadaan monetari pada bulan Julai tetapi telah dihentikan sementara kerana risiko pertumbuhan meningkat dan inflasi kekal rendah, manakala risiko kepada kestabilan kewangan reda. Inflasi akan meningkat sedikit, kepada 3.2 peratus pada 2015 daripada 3.1 peratus pada tahun 2014, mencerminkan kesan bersih rasionalisasi subsidi, pelaksanaan GST, dan kadar pertukaran susut nilai. BNM telah mengambil sikap tunggu dan lihat, dan pendirian berhati-hati ini adalah sesuai untuk kini dengan mengambil kira jangkaan inflasi yang lebih rendah, kelembapan dalam pertumbuhan ekonomi domestik, dan ramalan yang semakin tidak menentu di sekitar domestik dan global. Adalah berhemat untuk bergerak kepada pendirian dasar monetari yang neutral sebaik sahaja ketidakpastian dalam persekitaran luar hampir lesap. Sistem kewangan Malaysia adalah kukuh dan berada dalam kedudukan yang baik untuk menahan tekanan, termasuk dari dasar monetari yang berpotensi beralun dan normalisasi yang tidak segerak dalam ekonomi maju. Tahap hutang isi rumah yang tinggi dengan penyertaan besar pelabur asing dalam pasaran kewangan Malaysia memerlukan kewaspadaan yang berterusan. Sistem kadar pertukaran fleksibel dan penampan kewangan yang kukuh, dan juga tindakan pengimbangan oleh pelabur institusi domestik, menyediakan pelbagai peringkat pertahanan terhadap turun naik aliran modal.
Keadaan ekonomi dalam negeri yang menggalakkan menawarkan tetingkap peluang untuk meneruskan pembaharuan struktur bagi meningkatkan pertumbuhan produktiviti dengan meningkatkan inovasi, meningkatkan kualiti pendidikan, menangani pengangguran belia, dan meningkatkan penyertaan tenaga buruh wanita. Malaysia juga akan mendapat manfaat daripada orientasi ekonominya yang terbuka dan pengukuhan integrasi ekonomi dan kewangan serantau yang sedang dijalankan, termasuk pembentukan Komuniti Ekonomi ASEAN pada tahun 2015 dan inisiatif perdagangan lain. Mempercepatkan integrasi serantau harus membantu melancarkan potensi ekonomi Malaysia dan ASEAN.
Penilaian2 Lembaga Eksekutif
Pengarah Eksekutif bersetuju dengan teras penilaian kakitangan. Mereka menganggap bahawa prospek ekonomi Malaysia kekal menggalakkan, walau apa pun risiko daripada permintaan luar yang lemah, aliran modal yang tidak menentu, dan harga komoditi yang lebih rendah. Pengarah berkongsi pandangan bahawa Malaysia di landasan yang baik untuk menangani risiko-risiko ini, memandangkan rekod prestasi pengurusan ekonomi makro yang mahir, rangka kerja dasar yang kukuh dan sistem kewangan yang sihat.
Pengarah memuji komitmen berterusan kerajaan dalam dasar fiskal berhemat. Mereka mengalu-alukan maklum balas kerajaan kepada hasil berkaitan minyak yang lebih rendah, terutamanya penghapusan subsidi bahan api yang tidak tersasar yang mewujudkan ruang untuk belanjawan yang diperlukan bagi pelaburan sosial dan modal. Bagaimanapun Pengarah memperingatkan dengan tempoh yang panjang bagi harga komoditi yang tertekan mungkin memerlukan pelarasan fiskal. Oleh itu, mereka menggalakkan kerajaan untuk mempertimbangkan untuk meluaskan asas pendapatan, menghentikan baki subsidi tidak disasar, dan meningkatkan lagi pengurusan kewangan awam dan pemindahan sosial.
Pengarah bersetuju bahawa pendirian dasar monetari akomodatif semasa adalah wajar, memandangkan inflasi yang rendah dan kemungkinan kenaikan harga berkaitan dengan pengenalan GST akan diimbangi oleh harga tenaga yang lebih rendah. Lebih penting lagi, mereka memuji dasar berhati-hati Bank Negara Malaysia untuk memastikan dasar monetari terus menyokong pertumbuhan tanpa inflasi dan kestabilan kewangan.
Pengarah menyatakan bahawa sistem kewangan Malaysia adalah sihat dan dapat manfaat daripada rangka kerja pengawalan dan penyeliaan yang kukuh. Mereka menganggap bahawa dasar-dasar kerajaan setakat ini telah berjaya mengekang kelemahan kewangan, walaupun hutang isi rumah perlu pemantauan yang berterusan. Dalam hal ini, Pengarah mengingatkan bahawa langkah-langkah tambahan yang berhemat makro masih diperlukan jika persekitaran kadar faedah yang rendah membawa kepada pengaruh yang berlebihan.
Pengarah mengalu-alukan pengurangan berterusan akaun semasa Malaysia yang mencerminkan sebahagiannya mengimbangi semula ekonomi ke arah permintaan domestik. Mereka mengambil kira penilaian kakitangan bahawa kedudukan luaran yang masih agak kuat daripada asas-asas jangka sederhana, tetapi menegaskan persekitaran yang tidak menentu dengan penilaian yang sedemikian.
Pengarah memuji kemajuan Malaysia yang mengagumkan dalam pembangunan ekonomi, hasil daripada inisiatif yang komprehensif untuk meningkatkan pelaburan, infrastruktur, dan modal insan. Mereka bersetuju bahawa komitmen Malaysia untuk integrasi serantau juga akan membantu menyokong peralihan negara ke status berpendapatan tinggi dengan meningkatkan lagi persaingan dan produktiviti meluaskan asas pendapatan, menghentikan baki subsidi tidak disasar, dan meningkatkan lagi pengurusan kewangan awam dan pemindahan sosial.
Pengarah bersetuju bahawa pendirian dasar monetari akomodatif semasa adalah wajar, memandangkan inflasi yang rendah dan kemungkinan kenaikan harga berkaitan dengan pengenalan GST akan diimbangi oleh harga tenaga yang lebih rendah. Lebih penting lagi, mereka memuji dasar berhati-hati Bank Negara Malaysia untuk memastikan dasar monetari terus menyokong pertumbuhan tanpa inflasi dan kestabilan kewangan.
Pengarah menyatakan bahawa sistem kewangan Malaysia adalah sihat dan dapat manfaat daripada rangka kerja pengawalan dan penyeliaan yang kukuh. Mereka menganggap bahawa dasar-dasar kerajaan setakat ini telah berjaya mengekang kelemahan kewangan, walaupun hutang isi rumah perlu pemantauan yang berterusan. Dalam hal ini, Pengarah mengingatkan bahawa langkah-langkah tambahan yang berhemat makro masih diperlukan jika persekitaran kadar faedah yang rendah membawa kepada pengaruh yang berlebihan.
Pengarah mengalu-alukan pengurangan berterusan akaun semasa Malaysia yang mencerminkan sebahagiannya mengimbangi semula ekonomi ke arah permintaan domestik. Mereka mengambil kira penilaian kakitangan bahawa kedudukan luaran yang masih agak kuat daripada asas-asas jangka sederhana, tetapi menegaskan persekitaran yang tidak menentu dengan penilaian yang sedemikian.
Pengarah memuji kemajuan Malaysia yang mengagumkan dalam pembangunan ekonomi, hasil daripada inisiatif yang komprehensif untuk meningkatkan pelaburan, infrastruktur, dan modal insan. Mereka bersetuju bahawa komitmen Malaysia untuk integrasi serantau juga akan membantu menyokong peralihan negara ke status berpendapatan tinggi dengan meningkatkan lagi persaingan dan produktiviti.
Salam sejahtera!
ReplyDeleteNama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.
Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com
Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.
Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.
Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan