Friday, June 19, 2015

Tun M putar belit, tidak konsisten dan memalukan - Salleh Said Keruak

Dr Mahathir berpusing dan beralih

Dalam temu New York Times, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Malaysia telah berjaya kekal stabil dan berkembang dari segi ekonomi selama ini adalah kerana terdapat satu gabungan besar parti-parti politik.

Sebenarnya, 'satu gabungan besar parti-parti' ini masih wujud sehingga hari ini. Ia dipanggil Barisan Nasional dan ia telah ditubuhkan oleh Tun Razak Hussein kembali pada tahun 1973. Barisan Nasional - tidak seperti Pakatan Rakyat yang telah ditubuhkan pada tahun 2008 dan kini sudah berpecah belah - bukan ditutup, seperti yang diperkatakan oleh Dr Mahathir.

Dr Mahathir juga menyatakan bahawa oleh kerana Barisan Nasional telah berpecah belah ia juga akan kalah dalam pilihan raya umum akan datang dan beliau juga menyatakan bahawa ini akan menyebabkan ketidakstabilan.

Pertama Dr Mahathir berkata bahawa Barisan Nasional telah berpecah belah. Kemudian dia berkata perpecahan ini akan menyebabkan Barisan Nasional kalah dalam pilihan raya umum akan datang. Ketiga, disebabkan ini, negara akan menjadi tidak stabil.

Dr Mahathir berkata dalam temu ramah tersebut bahawa demokrasi adalah mengenai hak rakyat untuk memilih pemimpin mereka sendiri. Kemudian dia berkata jika orang melakukan ini dan tidak memilih Barisan Nasional maka Malaysia akan menjadi tidak stabil. Jadi apa yang sebenarnya ingin Dr Mahathir mengatakan kerana dia kedengaran seperti sangat keliru?

Dr Mahathir menggelar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai penjenayah. Penjenayah adalah seorang yang telah disabitkan kerana melakukan jenayah. Najib tidak pernah disabitkan dengan sebarang jenayah.

Satu-satunya perkara yang berlaku adalah Dr Mahathir mengatakan bahawa melainkan jika Najib boleh membuktikan dia tidak bersalah maka ia mesti dianggap dia bersalah.

Saya tertanya-tanya apa yang sedang difikirkan oleh media asing mengenai kenyataan-kenyataan Dr Mahathir yang tidak konsisten dan bercanggah. Beliau mula kedengaran amat tidak keruan dan telah memalukan Malaysia.

Salleh Said Keruak

No comments:

Popular Posts