Monday, June 22, 2015

"RM42 bilion lesap adalah putar belit Tun M", Jawapan Najib Razak (FAQ 3 - Bahasa Melayu)



Ini merupakan sambungan kepada jawapan yang pertama (FAQ1) dan jawapan yang kedua (FAQ2) mengenai pelbagai isu semasa termasuk yang dibangkitkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

16. Jet rasmi - Dakwaan: "Negara ini telah diserang berulang kali oleh pengganas yang membunuh polis dan tentera kita. Adakah ini perkara biasa atau adakah ini masalah keselamatan? Jika kita mengambil berat tentang keselamatan kita adakah kita akan membeli jet peribadi mewah."

aKeselamatan Sabah tiada kaitan dengan pembelian sebuah jet rasmi. Mengatakan tiada dana diperuntukkan untuk keselamatan Sabah kerana telah dialihkan atau dikatakan untuk membeli jet kerajaan adalah satu logik yang cukup membingungkan.

b. Keselamatan negara ini adalah amat penting kepada saya. Disebabkan "kita amat mengambil berat tentang soal keselamatan," kerajaan telah menubuhkan ESSCOM bagi menjaga keselamatan sempadan Sabah. Kita telah menghantar sebanyak lima batalion yang terdiri daripada pasukan polis dan tentera untuk menjaga keselamatan kawasan timur Sabah. ESSCOM terdiri daripada dua komponen. Komponen pertama mengendalikan pengurusan kawalan keselamatan dan pertahanan manakala komponen kedua mengendalikan penguatkuasaan dan tindakan awam. Komponen pengurusan kawalan keselamatan dan pertahanan mengumpulkan sumber dari pelbagai agensi keselamatan bagi meningkatkan keberkesanan operasi manakala komponen penguatkuasaan dan tindakan awam memastikan pematuhan kepada peraturan-peraturan imigresen, pemantauan barangan kawalan dan isu-isu yang memberi kesan kepada kehidupan harian penduduk di kawasan itu .

c. ESSCOM memastikan kawalan keselamatan untuk ESSZone yang terdiri daripada 10 daerah di bahagian timur Sabah iaitu Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau.

d. Walaupun ESSCOM dapat menghalang pencerobohan-pencerobohan baru, penculikan masih kekal sebagai ancaman keselamatan yang berterusan. Keadaan ini kekal kompleks disebabkan keadaan pemberontakan di Filipina Selatan dan sempadan maritim kita yang begitu luas. Kerajaan telah meningkatkan rondaan dan operasi di seluruh rantau ini dan kita akan terus berbuat demikian. Penculikan-penculikan ini telah berlaku selama beberapa dekad tetapi sebelum ini, tidak banyak yang telah dilakukan. Ini adalah situasi kawalan keselamatan yang saya warisi dan yang pengganas pilih untuk dieksploitasi. Serangan ke atas Lahad Datu menunjukkan betapa rapuh kawalan keselamatan kita dan kerajaan ini komited untuk menghalang perkara ini dari berlaku lagi. Kita amat terhutang budi selama-lamanya kepada setiap yang telah mengorbankan nyawa mereka untuk mempertahankan dan melindungi kedaulatan negara.


17. Dakwaan: 1MDB, dengan pengetahuan penasihat mereka, terlibat dengan pengubahan wang haram.

a. Segala tuduhan daripada pihak-pihak tertentu mengenai salah laku yang telah berlaku telah diserahkan kepada Ketua Audit Negara dan PAC untuk mereka tangani di dalam laporan mereka yang menyeluruh.

b. Pada waktu yang sama, saya ingin menegaskan bahawa sesiapa sahaja yang didapati bersalah atas sebarang salah laku, mereka akan dibawa ke muka pengadilan dan undang-undang akan dikuatkuasakan tanpa pengecualian.


18. Dakwaan: “Meminta orang supaya tidak bertanya sebarang soalan sehingga Ketua Audit Negara memberikan laporan adalah bodoh”

a. Memandangkan isu 1MDB telah disensasikan dan dipolitikkan sebegitu rupa berikutan pelbagai 'pendedahan' dan 'pengakuan' di laman web suspek tertentu dan portal berita pihak ketiga termasuk juga serangan dari ahli politik veteran, adalah hampir mustahil bagi pengurusan 1MDB atau sesiapa sahaja untuk menerangkan pelbagai bahagian mengenai isu ini tanpa melihat kenyataan mereka yang diputar belitkan, dipesongkan dan diperbesar-besarkan oleh pihak yang mempunyai motif tersembunyi. Disebabkan inilah penelitian terperinci mengenai fakta-fakta oleh pihak berkuasa yang sah diperlukan supaya tidak ada sebarang salah tafsir atau `spin’.

b. Membenarkan PAC dan Ketua Audit Negara membentangkan fakta penuh akan meletakkan kita dalam kedudukan yang lebih baik untuk menentukan apa yang berlaku. Ketua Audit Negara mempunyai reputasi sebagai seorang yang tidak berkompromi apabila melaporkan tentang kelemahan dalam kewangan awam. PAC pula terdiri daripada ahli-ahli parlimen dari kedua-dua pihak, kerajaan dan pembangkang.

c. Justeru, adalah ironis bila terdapat dakwaan bahawa Ketua Audit Negara tidak akan mendedahkan apa-apa sedangkan diketahui umum bahawa tugasnya adalah untuk mendedahkan gambaran sebenar dan saksama mengenai kedudukan kewangan sebuah kementerian atau syarikat. Dalam banyak keadaan, PAC mempunyai skop yang lebih luas dan mereka telah pun memulakan siasatan mereka.

d. Terdapat sesetengah individu yang tidak berpuas hati kerana siasatan ini mengambil sedikit masa. Jika objektif sebenar siasatan ini adalah untuk mencari kebenaran mengenai 1MDB dan bukan cubaan untuk menggulingkan kepimpinan sedia ada, bukankah wajar juruaudit ini diberi masa yang mencukupi bagi mendapatkan keputusan.

e. Tidak ada bukti ada pihak yang telah 'dirompak', cuma dakwaan sahaja. Adakah ini bermaksud kita harus menyebarkan khabar angin dan spekulasi serta membuat gerakan untuk menggulingkan pemimpin negara sekiranya jawapan tidak diberikan dengan segera, dan bukannya berusaha mendapatkan kisah sebenar tentang apa yang berlaku?

f. Saya juga mahukan jawapan diberikan dengan cepat tetapi jika kita tidak membenarkan pihak berkuasa menyediakan maklumat secara betul dan mengikut undang-undang, bagaimanakah kerajaan boleh mengambil tindakan terhadap sebarang pihak yang didapati bersalah? Adakah kerajaan wajar mengambil tindakan dan pendakwaan berasaskan tuduhan liar dan pendedahan tabloid? Jika itu berlaku, barulah ia dikatakan bodoh.


19. Dakwaan: "Dengan pengurusan kewangan yang lebih baik GST tidak perlu dikenakan ke atas rakyat. Dengan memperkenalkan GST, Kerajaan sebenarnya meminta orang ramai, termasuk orang yang tidak layak dikenakan cukai pendapatan, turut terlibat menyelamatkan usaha-usaha Kerajaan yang gagal."

a. Kerajaan berusaha memperbaiki pengurusan kewangan secara berterusan:- 

1. Meningkatkan kecekapan GLC dan memaksimumkan pulangan. GLC telah memberikan lebih banyak pulangan dan berkembang lebih banyak dari segi nilai berbanding sebelum ini, dengan peningkatan dalam aspek ketelusan, akauntabiliti dan daya saing di bawah Program Transformasi GLC

2. Pentadbiran ini telah meningkatkan kepentingan dan kebebasan yang diberikan kepada Ketua Audit Negara untuk mengaudit Kewangan Negara dan melaporkan semua ketirisan. Seperti yang disebut dalam 2(h), bilangan isu yang diketengahkan oleh Ketua Audit Negara telah berkurangan dengan meyakinkan sejak beberapa tahun dan saya berhasrat untuk terus memperbaikinya lagi

3. Malaysia kekal sebagai salah satu daripada negara-negara paling berdaya saing di dunia, berdasarkan indeks daya saing WEF

4. Kita juga telah memperkenalkan 11 langkah-langkah pemotongan kos dalam sektor awam pada awal tahun lepas.

b. Hujah Tun bahawa GST digunakan untuk menyelamatkan usaha-usaha kerajaan yang gagal memang kedengaran mudah. Tetapi Tun sengaja menafikan hakikat bahawa terdapat banyak juga usaha-usaha GLC yang berjaya. Sebagai contoh, GLC G20 kita mempunyai jumlah pulangan pemegang saham sebanyak 12.6% setahun sepanjang tempoh 2004-2015, mengalahkan pulangan KLCI, iaitu 12.2% setahun. Permodalan pasaran juga meningkat 3.2 kali (RM133.8 bilion pada tahun 2004 kepada RM431.1 bilion pada tahun 2015.) Jumlah keuntungan bersih meningkat daripada RM9.9 bilion kepada RM26.2 bilion sepanjang tempoh 2004-2015.

c. Walaupun kita mencuba yang terbaik untuk memaksimumkan potensi semua usaha di negara ini (yang berkaitan kerajaan dan swasta,) amat mustahil untuk semuanya berjaya sepanjang masa. Apa pun, majoriti daripada usaha ini berjaya dan dapat mengimbangi yang kurang berjaya. Oleh itu, isu menggunakan hasil GST untuk menyelamatkan usaha yang gagal tidak timbul.

d. Untuk mengatakan bahawa orang-orang yang tidak berada dalam braket cukai pendapatan digunakan untuk menyelamatkan kerajaan tidak lebih dari pemesongan fakta. Ini kerana sebahagian besar bantuan kerajaan pergi ke kumpulan ini. Malahan mereka juga diberi pampasan dalam bentuk BR1M. Dalam Rancangan Malaysia ke-11, kita memperuntukkan sebanyak RM5,000-10,000 kepada setiap rumah di kawasan luar bandar untuk dibaiki. Dalam rancangan tersebut, kita juga memberikan lebih banyak tumpuan kepada golongan 40% terbawah dengan langkah-langkah untuk meningkatkan pendapatan isi rumah mereka kepada RM5,000 pada tahun 2020. Kita juga telah melaksanakan program pembasmian kemiskinan 1Azam. Pelajar juga akan terus menerima baucer buku dan subsidi pendidikan. Terdapat begitu banyak lagi skim dan inisiatif kerajaan yang diperuntukkan untuk golongan yang bukan pembayar cukai pendapatan.

e. Dan ke sinilah sebahagian besar daripada dana GST akan pergi. Ia tidak akan digunakan untuk menyelamatkan kerajaan. Adalah malang bahawa Tun telah memilih untuk mengabaikan bentuk-bentuk bantuan yang sangat signifikan ini, menyedari bahawa dengan mengenepikan semua bantuan ini, rakyat akan dibawa untuk berfikir bahawa dana GST adalah untuk menyelamatkan kerajaan. Saya telah berjanji untuk mendedahkan bagaimana hasil GST ini akan dibelanjakan dalam bajet yang akan datang.

f. GST bukan untuk menyelamatkan kerajaan. Ia adalah satu sistem cukai diguna pakai di seluruh dunia, yang lebih telus dan sistematik berbanding SST, seperti yang dinyatakan dalam 14. Perubahan dari SST kepada sistem GST tidak dapat dielakkan dan ia telah tertangguh sejak era Tun. Jika ia tidak dilaksanakan hari ini, suatu masa nanti, ia masih akan perlu dilaksanakan juga.

g. Cukai penggantian berperanan untuk meperluaskan aliran pendapatan kita bagi mengelakkan kebergantungan yang sangat tinggi kepada hasil minyak. Kalau GST tidak dikenakan, kejatuhan harga minyak baru-baru ini mungkin telah mengakibatkan kita mengalami krisis ekonomi. Tetapi oleh kerana Malaysia kini sudah mempunyai aliran pendapatan yang lebih pelbagai dan asas ekonomi yang kukuh, komuniti perniagaan dan pelabur asing boleh terus kekal optimistik.


20. Dakwaan: Memberi wang kepada semua dan untuk apa saja boleh mungkin popular ... Adalah lebih baik untuk mendidik dan melatih orang untuk kerja-kerja berpendapatan tinggi kerana pendapatan akan meningkat dengan ketara sebagai balasan bagi kerja yang dilakukan.

a. Pendidikan memang meningkatkan produktiviti tetapi BR1M juga diperlukan sebagai mana yang telah saya terangkan dalam 3 (e).

b. Semua langkah-langkah ekonomi kita pada masa lalu, masa kini dan masa akan datang termasuk Rancangan Malaysia ke-11 adalah mengenai peningkatan produktiviti melalui peningkatan dalam pendidikan. Di bawah program kita, kita akan melatih lebih ramai pekerja yang mahir, meningkatkan nisbah pekerja yang berpendidikan tinggi dalam keseluruhan jumlah tenaga buruh kita.

c. Saya berharap Tun berhenti membayangkan seolah-olah kita tidak menaja latihan kepada rakyat supaya mereka boleh mendapatkan pekerjaan berpendapatan tinggi. Kita membelanjakan sejumlah besar wang untuk latihan dan pendidikan seperti itu.

d. Walaupun pendidikan merupakan kunci kepada produktiviti, saya percaya kita juga perlu menyediakan jaringan keselamatan sosial. BR1M adalah satu bentuk subsidi bersasar dan satu langkah ekonomi. Langkah ekonomi ini akan berterusan sehingga kita dapat membangunkan satu bentuk pemberian subsidi bersasar yang lebih baik.


21. Dakwaan: "Jadi apakah salah meminta PM meletak jawatan. Amat jelas bahawa beliau telah menyebabkan keadaan di dalam negara lebih kucar kacir berbanding PM sebelumnya."

a. Ini adalah pendapat peribadi Tun. Amat malang apabila Tun memilih untuk mengabaikan semua pencapaian kerajaan di bawah pelbagai program transformasi dan trajektori pertumbuhan ekonomi yang Insya-Allah, akan membantu kita menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.

b. Keadaan 'kucar-kacir' yang disebut oleh Tun, sebahagian besarnya adalah akibat serangan beliau sendiri dan kerana beliau mengulangi segala pembohongan dan fitnah pembangkang. Segala tuduhan ini telah dipertingkatkan lagi melalui internet. Ini adalah sesuatu yang Tun tidak perlu hadapi semasa beliau menjadi PM. Sebarang kontroversi yang timbul atas tindakan beliau sendiri atau kerajaan beliau, akan mengambil beberapa hari jika tidak berminggu-minggu untuk berkembang. Tun tidak perlu berhadapan dengan tuduhan yang tidak berkesudahan yang dikitar semula berulang-ulang kali dan dikongsikan pada dengan secepat kilat. Perkataan "viral" hampir tidak wujud semasa pentadbiran beliau.

c. Tun jelasnya telah dipengaruhi oleh pendemokrasian maklumat di media sosial, di mana semua maklumat walaupun tidak benar sekali pun dianggap sebagai kebenaran. Hari ini, media dalam talian dengan agenda tersembunyi, memutar belit tajuk-tajuk berita dan memuat naik pembohongan yang begitu nyata yang dikongsi serta disebarkan setiap minit, dan membentuk persepsi bahawa segalanya ini pasti benar. Hanya kerana sesatu pembohongan disebarkan beribu kali, tidak akan menjadikan ia benar. Dengan serangan sebegitu di dalam, tidak menghairankan bahawa Tun merasakan keadaan 'kucar-kacir' ini lebih besar hari ini.

d. Memang benar bahawa pentadbiran ini, sama seperti pentadbiran yang lain, tidak sepi dari cabaran. Tetapi rekod kerajaan sepanjang tempoh enam tahun lepas menunjukkan bahawa kita membuat perkara-perkara yang lebih baik untuk semua rakyat Malaysia dan kita akan terus mengotakan segala janji untuk mengubah ekonomi, kerajaan dan negara menjelang saat kita mencapai Wawasan 2020. Kita perlu terus berasa yakin serta berusaha ke arah ini dan bukannya bergaduh sesama sendiri. Marilah kita bersama-sama bekerja untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang terbaik, secemerlang yang mungkin!


22. Dakwaan: "Seorang pemimpin yang dipilih tidak kebal terhadap penyingkiran sebelum tempohnya berakhir. PM sebelumnya juga telah dipilih, malah dengan majoriti yang lebih besar. Tetapi beliau telah dipujuk untuk meletak jawatan oleh PM sekarang."

a. Walaupun saya berundur, Tun akan terus campur tangan dalam pentadbiran negara. Dia boleh mengatakan dia hanya menjalankan hak demokrasi sebagai warganegara, tetapi ini adalah Tun Mahathir. Orang cenderung untuk mempercayai apa yang dikatakannya, walaupun ia tidak sepenuhnya tepat. Ia mempunyai kesan yang besar ke atas persepsi orang ramai, kerana dia bukan sekadar seorang warganegara biasa.

b. Terdapat sebab-sebab mengapa kebanyakan bekas ketua negara di seluruh dunia tidak campur tangan dalam kerja-kerja pentadbiran semasa, kerana apa sahaja yang mereka katakan boleh menjejaskan sistem. Tun melakukan banyak perkara yang mulia dan hebat sebagai PM tetapi beliau tidak lagi menjalankan pentadbiran.

c. Tun adalah seorang ahli politik veteran dan sarjana persepsi awam. Beliau memahami bahawa kenyataan politik tidak sepenuhnya mengenai kebenaran tetapi mengenai apa yang dipercayai rakyat dalam mahkamah pendapat umum. Inilah sebabnya mengapa beliau terus membuat sindiran, bercakap separuh benar, membuat jenaka yang mengelirukan dan memutar belit kenyataan bagi membuat pandangannya menarik dan sedap didengar.

d. Beliau menyatakan dalam artikelnya bahawa 1MDB mempunyai hutang sebanyak RM42 bilion. Kemudian tiba-tiba beliau mendakwa bahawa RM42 bilion telah hilang, dalam artikelnya "Menyokong Najib", di mana beliau menyatakan: "Saya ingin minta penyokong sama ada sokongan mereka bermakna kehilangan 42 bilion ringgit adalah okay ..." jelas menuduh bahawa wang tersebut telah hilang. Jika Tun membuat dakwaan sebeginipun, orang akan percaya. Jadi, ramai di media sosial mula bertanya "ke mana RM42 bilion lesap?" Adakah hutang sebanyak RM42 bilion? Ya. Adakah wang tersebut telah lesap? Tidak. Tetapi `spin' telah bermula!

e. Saya menyeru semua ahli UMNO dan BN juga semua rakyat Malaysia agar jangan mudah percaya setiap kali Tun membuat serangan. Ambil satu langkah ke belakang dan buatlah analisis fakta-fakta. Kita telah melakukan begitu banyak perkara dalam tempoh enam tahun yang lalu (lihat 10 (c) dan (d)) tetapi Tun mengenepikan semua ini dan hanya membangkitkan dakwaan dan masalah kerana dia tahu itu adalah cara untuk mempengaruhi fikiran rakyat terhadap kerajaan sekarang dan diri saya.


Sumber

No comments:

Popular Posts